Încerc să scriu un articol mai ciudat. Voi cita din două articole apărute pe două bloguri diferite; scrise de doi oameni care gîndesc diferit – şi pe care îi preţuiesc foarte mult.
Adrian: Crima de la Hala Matache
Ştiţi că nu iubesc Hala Matache; cu toate asta mi-e un pic milă de ea. Eforturile celor care vor s-o salveze au oprit demolarea – dar Primăria, drept pedeapsă, a lăsat clădirea de izbelişte, pradă oricui vrea să fure din ea orice.
Hala Matache – ca un bătrîn cu rude sărace – a fost dusă la spital cu televiziunea, salvată de la moarte şi trimisă discret să moară acasă.
E o lecţie de învăţat de aici? Cred că da. Înainte de a salva ceva, asigură-te că merită; că poţi să şi susţii pînă la capăt ceea ce faci. De acord – ai salvat un elefant din faţa unui braconier; dar ce faci apoi cu elefantul? Ai de un’ să-i dai 200 de kile de mîncare pe zi?
Constantin Gheorghe: Războiul româno-român, faza pe municipiu
Oameni buni! Chiar am luat-o razna de tot? Oraşul ăsta arată cum arată. Cu ajutorul neprecupeţit al imbecililor care-şi zic arhitecţi, s-a dezvoltat aiurea, Nordul Capitalei fiind un soi de Mecca al imobiliarului, supra-dezvoltat şi supra-evaluat. Oribilităţile alea care populează partea de nord, începând de la Ambasada Chinei până la Grădina Zoologică, nu sunt proiectate de mine, nu eu am inventat cartierele şi clădirile alea delirante, unde nu poate intra o ambulanţă sau o maşină de pompieri.Şi ce vrei să faci dacă fluxurile de circulaţie sunt alea care sunt? Încerci să rezolvi problema, cu ceea ce ai la îndemână. Şi când ai o soluţie, construirea unui pasaj pe sub Piaţa Charles de Gaulle, vin dobitocii care au creat problema, şi creează o altă problemă, miorlăind ipocrit că “Cererea de clasare a fost determinata de dorinta protejarii acestui ansamblu de potentialele efecte negative ale construirii unor pasaje subterane auto in zona verde, nicidecum de intentia de a bloca aprioric orice interventie; statutul legal de monument istoric nu inseamna intangibilitate, ci un grad superior de protectie. Primaria Municipiului Bucuresti isi justifica intentia construirii pasajelor subterane carosabile pe soseaua Kiseleff si pe bulevardul Aviatorilor prin nevoia asigurarii unei circulatii fluente. In realitate, pasajele sunt departe de a constitui un raspuns adecvat si contemporan la problemele centrului Bucurestiului; ele sunt distructive, anacronice si ilogice. Pasajele neaga valoarea urbanistica, arhitecturala, artistica si simbolica a acestor bulevarde, le distrug vegetatia si le submineaza functiunea de spatii publice pietonale. Soseaua Kiseleff si bulevardul Aviatorilor nu sunt simple cai de circulatie, ci artere cu o semnificatie speciala pentru capitala Romaniei.”Bă, boilor! Voi aţi văzut ce oribilităţi s-au construit de o parte şi de alta a Bulevardului Aviatorilor? Dacă găsesc semnăturile unora dintre voi pe planurile oribilităţilor, să vi le vâr în cur? Cine dracului se plimbă pe un bulevard pe care mii de maşini, pe un sens şi celălalt, stau la semafoare zeci de minute? Aţi văzut cum arată frunzele copacilor ălora, de la poluare? Cu cât circulaţia este mai fluentă, cu atât poluarea este mai mică!
Unde e salvarea?
Salvarea Bucureştiului nu e nicăieri unde-o căutăm. Nu e în centrul vechi, nu e în pietonal, nu e nici măcar în inima mult-hulitelor cartiere. Încep să cred, tot mai tare, că salvarea – şi viitorul – Bucureştiului va veni din afară, din exterior.
Aţi auzit vreodată de străzi ca Nicolae Teclu, Drumul Gilăului, Acţiunii, Tiparniţei, N.D. Cocea, Tudor Gociu, Humuleşti, Pucheni, Teiuş, Ghidigeni, Laminorului, Moroeni, Vîlsăneşti?
Poate de aici va începe civilizaţia. Poate de aici, din suburbii, din străzi care acuma se înfundă în noroaie şi în vechi fabrici misterioase şi ruginite, din maidane unde se mută tot mai mulţi cetăţeni normali care vor construi case normale, din cartiere unde de-abia acuma se ia în calcul introducerea vreunui autobuz.
Eu, unul, sînt cu ochii pe zonele astea. Fiecare pas mic în civilizarea lor, în aducerea lor mai spre oraş e o victorie.
Revenim la vorba din batrani, aia cu organul erect in anumite zone incompatibile cu sufletul in rai. Suntem oameni diferiti cu educatie si interese diferite iar hala Matache sau biscuitul de la Aviatorilor sunt doar victime colaterale… vorbim de un tavalug indus de banii corporatiilor si ai speculatorilor, ceva care in Romania anului 2012 nu se poate opri.
La aproape 3 decenii de la demolarile ceausiste,orasul asta se afla in pericolul de a deveni un imens talcioc arhitectonic.Primele “tarabe” le putem deja vedea inaltandu-se in locuri in care nu ar trebui sa se afle.Am mai spus-o si am s-o mai spun:in orasul asta se construieste ca sa se ocupe spatiul respectiv(ca oricum nu te mai demoleaza nimeni daca ai incalcat legea) si ca sa se ia S-P-A-G-A!Ce mai conteaza istoricul zonei,ce mai conteaza ca problemele se pot rezolva si altfel(de obicei mai simplu si mai ieftin),ce mai conteaza ca locuitorii nu sunt de acord si,in fond,ce mai conteaza ca intreaga organigrama a primariilor(generala si de sectoare)se bazeaza pe banii contribuabililor!”CONTEAZA CE NE IESE SI NOUA DIN AFACERE”.Conteaza SPAGA,PARAINDARATUL,BANII DE-O SAORMA,SA MANANCE SI GURA NOASTRA CEVA…Asta conteaza.Simbolul absolut al constructiei pe SPAGA e Pasajul Basarab,probabil singura constructie de acest gen care are pe ea statie de transport in comun!La concurenta cu aceasta aberatie va fi in curand Pasajul Pipera,pasaj fara bretele de acces dinspre bulevardele pe care le traverseaza!Chiar ma intrebam cat va mai rezista zona Kiseleff-Aviatorilor.Se pare ca raspunsul il voi primi foarte curand!
Poate sunt eu dus cu capu’, dar lucrurile nu se vor schimba decât atunci când cei despre care vorbeşti tu, şi-i vezi construind pe străduţele pomenite, vor avea şi o minimă educaţie estetică. Poţi face lucruri frumoase şi cu bani puţini. Până una-alta, cei cu bani au stricat farmecul multor străduţe din astea, de peste tot în Bucureşti. Am tot prezentat exemple, o s-o fac şi anul ăsta, stai să dea colţul ierbii! Poate că aşa păstrăm cumva şi memoria oraşului.
Salvarea lui nu poate veni din afara noastră. Trebuuie în primul rând să-i închidem rănile, să ducem la capăt măcar câteva dintre proiectele începute.
Sunt bune şi exemplele altor capitale, dar uităm orizontul de timp în care s-a făcut acolo schimbarea.
Ce-i rău e că nu avem vizionari. Care să uite trecutul, când gândesc viitorul. Nu pentru a distruge ce vine din trecut, ci pentru a nu mai face din întoarcerea în trecut viitor. Să păstrăm ce merită păstrat, să schimbăm ce trebuie schimbat. Să unificăm oraşul, care, cum remarcai şi tu, e rupt, deşi nu pare. Centrul începe să se depopuleze, nu prea mai înseamnă nimic pentru bucureşteni. Evadarea din oraş a bucureştenilor, la sfârşit de săptămână, e o realitate. Mulţi au case în jurul oraşului, alţii fug de el, pentru că nu se întâmplă nimic! Cartierele nu oferă mai nimic, nu au centre sociale, locuri în jurul cărora să graviteze viaţa socială: parcuri, centre culturale, pieţe publice. Nu ştim să trăim împreună.
Poate cele scrise de mine pot părea violente, şi pentru unii nedrepte. Dar exprimă ceea ce simt: îmi pare rău de oraşul ăsta, pe care am ajuns să-l iubesc, aşa cum e el. Ar putea fi mai un oraş mai plăcut de trăit, dacă ne-ar păsa mai mult de el, şi dacă nu ar fi luat ostatec de rechinii imobiliari şi de politicienii tembeli, şi, bomboană pe colivă, de “societatea civilă”.
Ai dreptate domnule CG:bomboana pe coliva e asa-zisa”societate civila”,un fel de Alianta Civica cu tot cu cei 15000 de specialisti!Si apoi de ce”societate civila”?Ce traim intr-un stat militarizat?Si noi astilaltii care nu suntem “inregimentati” cauzei ce suntem?Am scris intr-un post mai vechi,ca cea mai buna metoda sa scapi de un monument si implicit de raspunderea fata de el,este sa te faci ca-l aperi dar,sa-l lasi in parasire.Poate ca, daca “societatea civila”,reprezentata de asociatii,ligi,adunari,ONGuri,OTVuri si alte OUA din astea,nu s-ar fi infoiat asa de tare,astazi Hala Matache ar fi fost operationala.E bine ca din cand in cand,sa nu faci pe GicaContra(x).Astfel ii obligi pe cei ce raspund de anumite lucrari sa se puna pe treaba!
Pe bulevardul ala unde “nu se plimba nimeni” am invatat eu sa merg pe bicicleta in urma cu aproape 40 de ani. Si acum invata copii sa mearga pe bicicleta acolo si aici ma refer la fiica-mea. Cica statistic vorbind, de cand s-a pus asfalt traficul a crescut cu 30 %. Cu cat se creeaza “conditii” traficul va spori fara ca restul parametrilor sa se schimbe realmente. Caci de cand s-a asfaltat, data fiind criza, nu prea s-a mai construit in haznalele din nord. Si pentru ca s-au construit haznale in nord trebuie pedepsiti aia care tin la Parcul Kiseleff, la Herastrau si la arterele cat decat verzi care au mai ramas? Eu zic ca aia care au facut haznalele trebuie lasati sa se zbata in chinuri, trebuie sprijiniti cetatenii ceilalti. Nu mai dati in arhitecti bagandu-i pe toti intr-o oala. Proprietarii sunt de regula niste speculatori care “ung” pe unii din administratie care pot face cam tot ce doresc pentru ca sistemul o permite. Cand unii arata cu degetul asupra faptului ca sistemul permite prea multe aberatii (vezi OAR Bucuresti, vezi Nicusor Dan) atunci astia sunt luati la ciomege. Sa se hotarasca ciomagarii – le place cum merge treaba si mai vor sau sunt nemultumiti de ce se intampla ?
In ce privseste drumurile, capacitatea acestora este fix aceea din punctul lor cel mai ingust. Iar toate ambuteiajele din zona nu au drept cauza Piata Charles de Gaulle ci modul in care se poate continua drumul dupa. La fel cum pe Calea Victoriei unii baga talpa prin fata Palatului Regal ca sa prinda mai repede un rosu la Campineanu sau la Elisabeta …
In ziua de azi se doreste concentrarea traficului doar pe unele artere in loc de a se crea cat mai multe posibilitati de acces folosind alte strazi din cele existente. Daca as putea sa intru sau sa ies pe A1 prin alta artera decat aia cu patru benzi pe sens prin Militari oare nu as face-o?
La mine raspundeam cuiva care ma viziteaza relativ des:
@Bibliotecaru: multe s-ar utea face acolo. De exemplu, pana in ziua de azi eu nu cunosc un loc unde sa poata fi organizate dezbateri publice despre proiectele primariei. De ce n-ar fi acolo un astfel de centru, eventual cu cateva birouri ale primariei cum sunt cele meschine rezervate azi Centrului de Proiectare Urbana. Pana si biroul alora care elibereaza planurile necesre la certificatele de urbanism sunt o rusine in ce priveste relatia cu cetateanul. Nu trebuie decat un primar care sa aiba un minim interes pentru patrimoniu si pentru recomandarea veche de 50 de ani a Chartei de la Venetia care specifica nevoia de a utiliza monumentele chiar si cu functiuni noi dar care sa fie compatibile cu acestea. Un mod de a le asigura viata.
Multumesc pentru preluarea temei!
Pentru cine vrea sa inteleaga, sa deschida:
http://australia.icomos.org/publications/charters/
sa ia Burra Charter without guidelines si sa mearga la tabelul din ultima pagina – “The Burra Charter process”
am auzit de mai multe, dar mai ales de Pucheni şi Teiuş, că locuiesc între ele 🙂 nu le văd însă deloc ca pe izvoare ale civilizaţiei…
nu ştiu ce să zic… leagăne de civilizaţie nu sînt, dar sînt zone care au “urcat” foarte mult, mult mai mult ca altele.
Bine, aveau şi de unde să “urce”
Btw, ai observat ca s-a permanentizat “cortul”? (in fata la mall). Au trecut de la haine la mancare si acum la expozitie de animale de rasa. Nu s-o construi ceva definitiv?
… cort de nunţi, nu vrei?
Pana la “iu-iu-iu” si dansul gainii azi dimineata ziceam ca-s undeva pe la tara…. Cuuucuriguuu!!
numai la grădină zoologică nu te gîndeai, nu?
Noroaie…. checked!
Gunoaie…. checked!
Coliba de vagabonzi…. checked!
Incendiu…. checked!
Otzetari taiati peste noapte…. checked!
Colector de fiare…. checked!
Circ ambulant…. checked!
Haine la cort…. checked!
Mancare la oale mari…. checked!
Gradina zoologica ambulanta…. checked!
Civilizatie?…. waiting…. waiting…. waiting….
aqua park încă n-ai avut 😉