despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

gînduri pietonale

A venit vremea călduroasă, oamenii ies în oraș. Sînt zone centrale unde – seara și la sfîrșitul săptămînii – nu mai ai loc să te strecori pe trotuar.

E frumos, e plăcut, e normal.

Cît de curînd o să-nceapă și acțiunile de pietonalizare pe Calea Victoriei și pe alte străduțe din centru, dînd carosabilul tuturor în weekenduri.

Iar: e frumos, plăcut și normal.

E, însă, de ajuns? 

Privind la sumedenia de alte orașe unde calitatea locuirii ni se pare de invidiat, băgăm de seamă cît de mult din zonele lor centrale a fost transformat din șosea în loc de plimbare, de întîlnire, de făcut orice și ne-făcut nimic.

Și-apoi ne-ntoarcem privirea la Capitala noastră, unde singurul loc pietonal permanent este juma’ din Centrul Vechi.

O să vină și vremea aia cînd o să-nchidem și noi străzi, dar oferindu-le oamenilor și nu instituțiilor?

Pîn-atunci, ar doar nevoie să mai îngustăm dintre ele, reducînd aproape peste tot înăuntrul așa-numitului inel central arterele la cel mult două benzi de circulație pe sens, laolaltă cu folosirea corectă a fiecărui metru pătrat rămas din urma nealinierilor istorice bine-cunoscute.

  • Orice plimbare între Unirii și Romană e un adevărat chin: trotuarele-s meschine, traficul prea aproape de oameni – fiindcă sîntem oameni înainte de-a fi pietoni – e larmă, e vuiet!
  • Deși premisele pietonale ale bulevardului Unirii nu-s nici acum incorecte, punerea lor în operă nu mulțumește trecătorul îndeajuns!
  • Lipsa oricărei posibilități de promenadă de-a lungul Gîrlei e-n continuare o rușine!

Toate astea-s știute și „adresarea” lor ar însemna un uriaș folos pentru bucureșteni. Doar că orașul nostru nu-nsemnează doar zona centrală; viața concetățenilor se petrece-n cartiere, unde crearea de zone și culoare pietonale e o idee tabu.

Cu cît un loc atrage mai multă lume și mai mult trafic, cu atît e nevoie s-apară-n jurul lui un tampon pietonal și coridoare prietenoase pe care cei din vecinătate s-ajungă-n liniște și siguranță pe jos sau pe două roți.

listă de articole selecționate despre infrastructură – aici.

4 comments to gînduri pietonale

  • Onu

    Cel mai trist este ca nici macar “centrul vechi” (zona pietonala Lipscani) nu este la standarde bune. Pavajul din piatra cubica este sarit in multe locuri, sau reasezat de mantuiala dupa diverse lucrari. Nu mai avem nici maestri pietrari, dar nici interes. De asemenea, accesul auto este la discretie in zona BNR si a Bisericii Stravopoleos, unde avem chiar limitatoare de viteza pe pavaj si indicatoare de 30km/h(?). Toate astea desi exista parcarea de la Universitate, precum si mai multe parcari private in zona Pietei Natiunile Unite.

    Nu stim sa ingrijim zonele pietonale, pavajul este murdar, spalat doar de ploaie.

    Apropo, pacat ca n-au pietonalizat in proiectul pilot si strazile Bacani si Blanari.

    • hm

      O, de asta nici nu mai zic! Iar BNR, care s-a crăcănat cu ditai parkingul…
      Cam întotdeauna se poate găsi un loc de parcare decent prin zonă, dă-o naibi!

  • Asta da (si, asa cum spune si Onu mai sus, si o buna parte din acel Centru Vechi pietonal e jale), dar cand orasul e facut pentru masini, nu pentru oameni, si nu prea indrazneste nimeni sa piarda voturi facand ceva in legatura cu asta…

    • hm

      Pun pariu că nu se pierd atîtea voturi. Coroborată cu mai multă ordine, rigurozitate și disciplină edilitară, pietonalizarea ar bucura mai mulți oameni decît credem.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>