Printre atîtea cutume pe care Societatea de transport se-ncăpățînează să le păstreze, uite că nu s-a putut strecura și culoarea mijloacelor de transport în comun.
Cît de reușită fusese combinația de roșu și cu alb de odinioară!
Au venit însă anii ’80, cei cu sărăcie cumplită; și ne pomeneam cu fel de fel de culori care de care mai urîte – galben-muștar, gri-maroniu – după cum se găsea vopsea. După Revoluție, măcar, am reușit să avem pentru cîțiva ani o imagine destul de unitară a parcului – pe alb, cu o bază gri și o dungă galbenă.
Știai, naiba, cum arată!
Din păcate, importurile din anii 2000 au început să strice orice „design”. Autobuzele și troleele aduse au fost albe. După aia… turcoaz. Și, mai recent, verzi; acel verde care sugerează „ecologism” dar pe care-l întîlnim, prostește, la mai toate flotele modernizate din orașele noastre (mai puțin, desigur, la Cluj și Timișoara, unde movul e socotit eleganța desăvîrșită).
Tipic pentru capacitatea noastră redusă de a crea lucruri frumoase, bag-sama că dorim transportului bucureștean culoarea verde. Așa vin și tramvaiele noi; și la fel se modernizează și droaștele de trolee și tramvaie ce se tîrîie încă pe străzile Capitalei.
Uitați-vă și voi: verde – și încă un verde urît, fără nici un pic de veselie, de strălucire – și… și suprema găselniță cu care „specialiștii” noștri în designul auto ne-au împovărat viața de 50 de ani: cîte o dungă neagră… de efect! Ca la Dacia-1310, căreia dacă nu-i lipeai și-un bandou n-avea nici un chichirez.
N-au, ăștia, bani – că le-ar pune și folie fumurie pe geamuri…
În fine; e doar o dovadă-n plus că nu ne pricepem; că nu ni se pare că merită să ne ocupăm mai mult despre imaginea celei mai importante felii din viața noastră urbană.
listă de articole selecționate despre transportul public – aici
@All
Prin “Vest”, culoarea aceasta se numeste in deradere “Kermit green” cu referire la broscoiul din Muppets..
Bună asta!
Cu mai bine de un an in urma, faceam poze la “tramvaiul rosu”, care era unicat!
Apoi a aparut si cel verde, dar am avzut ca nu este de loc unicat, verzi sunt mai multe tramvaie de pe linia lui 41!
“Autobuzele și troleele aduse au fost albe” – nu este de loc rau, albul din fabrica se preteaza cel mai bine la re-vopsrea in schema de culori de la noi, specifica STB-ului: alb cu rosu, alb cu albastru, alb cu verde …
Verdel actual nu mi se pare chiar asa ingrozitor, mai rau este cu mes-urile ce acopera complet tramvaiele sau autobuzele, si le schimba complet aspectul …
Ar fi frumos să se revină,măcar la tramvaie,la vechea combinație alb-bej cu roșu…Din păcate, verdele ăsta câștigă, aiurea,teren 🙁 adică altă formă fără fond, tramvaiul fiind ecologic prin construcție!
Problema era destul de simpla. Culoarea trebuia sa le faca usor reparabile, cu atat mai mult in prezent, cand traficul are alte cote. Ca taxiurile. Galbenul este cel mai vizibil deci “preferabil mai bine” pentru ceva ce incerci sa depistezi in zare … Gama noua a culorilor Dacia – “urban green” – le va face mai susceptibile la accidente, cel putin in zile mai posomorate.
Pentru taxiuri, galbenul deschis ESTE caracteristic, identifici imediat un taxi, si da, este vizbil.
La sfarsitul anilor ’80, si desigur, si dupa Revolutie, saracia dus la oribila culoare galben-muștar, foarte neplacuta!
Vechea combinație alb-bej cu roșu ERA usor reperabila, cu siguranta mai mult decat verdele inchis sau turcoazul actual.
Iar dintre numeroasele mesh-uri, unels nu sunt doar neplacute, ci actioneaz aca un camuflaj “razzle dazzle”, folosit in primul razboi modial la nave!
Acesta nu facea navele invizibile, dar le “spargea” silueta, facandu-le greu de identificat, nu mai puteai usor determina distanta, viteza si directia in care se indreapta!
Asta mi se pare periculos in trafic …
Să le ușchească atunci ca pe mașinile de poliție.
Naiba să le ia, dacă nici autobuzele nu mai sunt vizibile în trafic!
STB (şi strămoşii ei) nu a mai avut o schemă de vopsire unitată de prin anii ’50, când totul se vopsea roşu, cu mici variaţii în funcţie de nuanţa disponibilă şi de priceperea ,,meşterului” care vopsea. După aia a venit roşul complet dat cu pensula, urmat imediat după Revoluţie de galben complet şi tot cu pensula, probabil de dragul schimbării, asta după ce, evident, cu titlul de prototip, încă din anii ’80 fuseseră livrate tramvaie vopsite în diverse combinaţii de alb/crem şi roşu, albastru, ba chiar verde. Asta ca să nu mai vorbim de autobuze, unde Uzinele Autobuzul nu cred că au livrat 2 Dac-uri vopsite la fel, cu excepţia lotului de 10 autobuze pentru export în America Latină, care au fost toate albe cu partea de jos albastră.
Galbenul chiar a fost culoarea schimbării, sau asta spera întreprinderea proaspăt devenită regie în 1991, când primea primele 150 de Ikarus 260, concomitent cu livrările de Dac-uri care tot în toate culorile posibile veneau. Doar că în 1993 deja uitaseră de galben, experimentând cu combinaţii de alb, gri şi albastru (vezi primele V3A-93)… până au început să sosească Daf-urile, schema lor de vopsire fiind adoptată cu timpul de tot ce s-a putut cu ocazia revopsirilor. Că la vehicule noi, nu prea au avut curaj să ceară aceeaşi schemă de vopsire:
– vagoanele de Faur au venit roz, dar în vreo 3 variante de vopsire
– vagoanele de Craiova au venit în diverse combinaţii de alb cu galben şi gri sau albastru
– Primele 40 de Rocar de Simon au venit în diverse variaţiuni de alb cu portocaliu şi gri
– Ikarus 415T au venit în două versiuni de vernil
– Citaro euro 3 şi euro 4 sunt crem deschis (se observă cu ochiul liber cele revopsite ulterior în alb)
– Citelis sunt albe, dar cu folie neagră pe geamuri (şi aici se observă cu ochiul liber geamurile înlocuite în timp)
– Otokar sunt turcoaz
– Citaro Hybrid sunt verzi
,,Legenda” urbană zice că roşul cu picăţele de pe 4036 ar fi fost ales de Firea personal, ceea ce lui Nicuşor şi viceprimarului Bujduveanu nu le-ar fi plăcut neam. Dar cum deja aveau 130 de Citaro verzi… a ieşit ce a ieşit. Dar nici verdele ăsta nu e uniform, sunt deja 3 troleibuze vopsite aşa şi vreo 4 tramvaie… evident că nu sunt la fel 🙂 Plus că stocul de vopsea verde e limitat, deci o parte din tramvaie ies de la reparaţia capitală tot albe cu gri.
Culmea e că Ikarusurile 415T nu au fost niciodată revopsite în alb cu gri, probabil pentru că între timp s-a schimbat legislaţia şi au nevoie de certificat de întregistrare, în care trebuie înscrisă şi culoarea (din motivul ăsta, RATB s-a apucat să vopsească cu pensula, peste noapte, 2 vagoane utilitare – S02 şi S04 – care în talon erau albe, dar în practică erau galben cu gri)
Pensula peste chit, schema transportului nostru.
Mai adăugăm:
troleele Dac 117E din anii ’80, ba roșii, ba albastre.
Tentativa din 87 cu autobuzele Dac scunde livrate în schema destul de unitară la lotul inițial – crem cu dungi.
Galbenul RATB din anii ’90 nu concura cu cel în care veniseră Ikarusurile 260
Bricolarea tramvaielor Bucur cu ce culoare – muștar? Kaki deschis?
Pai tramvaiul ala rosu al lui Firea e mai frumos decat broscaletii de acum
https://mobilitate.eu/tramvai-chppc-reparat-capital/
Felicitari trollilor Fierea pentru perseverenta!
Felicitari si pentu “curajul” de a post ca Anonym!