despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Să fie „cântecul de lebădă” pentru pasarela Gării Obor?

scris de Ando

Aflându-mă, recent, prin preajma Gării Obor, am văzut că accesul la vechea şi cunoscuta pasarelă peste calea ferată este blocat.

Recunosc, de cele mai multe ori, primesc şi privesc (ca tot românul), cu multă rezervă anunţurile sau comunicatele venite dinspre „autorităţi”. Iar situaţia de aici, chiar mi se pare ciudată: doar cu vreo două săptămâni înainte, profitând de o zi frumoasă, am fost pe pasarelă şi am făcut câteva fotografii, aşa că mi s-a părut destul de ciudat avertismentul apărut, hodoronc-tronc: „Pericol de electrocutare”!? Nu contest, poate s-a rupt vreun cablu de la calea ferată, a existat o atingere, ceva accidental… dar aia se remedia. Or, a trecut aproape o lună şi pasarela e tot blocată.

Intr-adevăr, vremurile şi (mai ales) lipsa de îngrijire şi-au pus amprenta asupra structurii de metal, în special în zona scării de acces dinspre Şoseaua Gării Obor, unde sunt câteva trepte „muşcate” serios de rugină. Şi sus, chiar pe pasarelă, sunt câteva elemente din podeaua metalică parţial deteriorate dar, una peste alta, ziua, se putea traversa fără probleme.

***

Mult timp, această pasarelă a fost o scurtătură extrem de utilă pentru cei care trebuiau să ajungă la locurile de muncă. Erau localnicii dar şi foarte mulţi navetişti aduşi de tren în Gara Obor care lucrau pe această platformă industrială întinsă de-a lungul Şoselei Electronicii: la fabrica de ulei Solaris (fosta Hermes, fosta Biruinţa), la Sintofarm-medicamente, la fabrica de mobilă Heliade, la Izolatorul (fosta Întreprindere de Materiale Izolatoare) sau la vastul depozit de lemne etc. Iată, într-o imagine din 1964, cam cum se vedea o parte din zona industrială de care vorbeam:

Pentru că deceniile scurse după decembrie 89 au „evaporat” aproape în totalitate întreprinderile şi antrepozitele de pe Şoseaua Electronicii, traficul pietonal de pe pasarelă s-a diminuat considerabil. Peisajul zonei, „curăţat” de fostele construcţii industriale, începe să fie dominat de siluetele complexurilor rezidenţiale.

***

Sar de la una la alta: am încercat să aflu de ce e blocată pasarela, întrebând prin gară la biroul mişcare şi la poliţia CFR. Zadarnic, doar ridicări din umeri. Acelaşi gest şi la întrebarea: de cine aparţine pasarela, mai bine spus: cine a blocat scările de acces (CFRul, primăria sector 2)? Aşa că m-am adresat în scris către Poliţia locală a sectorului 2 şi, acum, aştept răspunsul.

13 comments to Să fie „cântecul de lebădă” pentru pasarela Gării Obor?

  • Cristian M. Ioan

    O stire trista!
    Evient, pina nu dispare complet Gara Obor pentu a face loc dezvoltarilor imobiliar, ESTE necesar un mod de atraversa liniile.
    O pasarela nou, moderna, ar fi fost binevenita, dar nu sunt semne de sa ceva.
    Desigur ca ar fi trebuit mai inati dat in folosinat noul pasaj pietonal, pasarela sau subteran, si abia dupa aceea desfiintat aceasta veche …

  • Cristian M. Ioan

    Bravo, Ando!
    “am fost pe pasarelă şi am făcut câteva fotografii”

    Eu nu am fost in stare, nici macar cand stiam sigur ca se va face noul Pasaj Basarab, sa merg sa fac ultimele foto cu si de pe pasarela de la Gara Basarab …

    • Ando

      @Cristian M. Ioan: Gara e foarte aproape de mine şi trec pe acolo aproape în fiecare săptămână. Aparent nu sunt schimbări(cel puţin unele majore), dar iată că apar şi astfel de situaţii ciudate. M-am dus pe pasarelă, special pentru a face un filmuleţ şi câteva poze gen “panoramă” cu telefonul- pe care înca nu-l stăpânesc cum trebuie. In ce priveşte pasarela: eu zic că poate fi păstrată (bineînţeles cu reparaţiile necesare) , dar întreţinută. Având în vedere traficul pietonal redus, de la ora actuală, e suficientă. Este o lucrare metalică urbană interesantă…Teama mea are însă legătură cu fantasmele primarului de la 2 legate de această zonă!

      https://www.facebook.com/PrimariaSector2/posts/pfbid02R8U7FU8RwCdnvE4FHCWaU7kmcFudbfvkqcxdaKZXHevQVUHk8tCkg5RHrxrKqiGBl

  • Cristian M. Ioan

    @Ando,
    Inca o data, bravo!
    Gara Basarab nu este foarte departe de mine, dar nu fusesem in stare sa prind “ultimele imagini cu pasarela”.
    Cred ca in 2008 am trecut ultima data pe podul de acolo.

    Exact la asta ma referam si eu, temeriel sunt intemeiate!
    De acord ca acum traficul pietonal este rus, dar pasarela TREBUIE reparata si intretinuta.
    Ori asfisul pozat de tine zice clar “Pericol de electocutare!” si nu “Pasarela inchsia TEMPORAR pentru renovare”, cum ar fi fost normal.

  • hm

    Dar la ce trafic feroviar e acolo – doar manevre și garare – necesitatea pasarelei mai există?
    Cîte trenuri să fie pe zi? Cinci sau șase.

  • ” fantasmele primarului de la 2 ”
    Ca intotdeauna, vine cate un primar care “are proiectul” de la cine stie ce amic dezinteresat … Ca e Basescu, Oprescu sau Firea, toate au aparut asa, deodata. Cultura tarii asteia este sa ignore dezbaterea publica ce peste tot se concretizeaza in cate un concurs de idei de arhitectura si de dezvoltare urbana. La noi se face o licitatie de care stie cat mai putina lume si castiga apoi cine trebuie.

  • Daca dl. consilier S2 a facut totul din intiativa sa, cu gandul de a inzestra S2 fara vreun beneficiu/interes propriu sau al unor apropiati (de unde si rostul declaratiilor de interese si de avere pe care le tot dau functionarii si demnitarii) atunci nu e nimic dedesubt. Si daca Banca Mondiala i-a platit efortul, iarasi e ok, daca nu reflecta si niste interese private mai importante decat cele publice. Treburile astea cu initiativele ar trebui reglate prin centre de proiectare urbane ale primariilor, care sa prodca nu “solutii” ci optiuni de directii de dezvoltare care sa poata fi dezbatute apoi de public. Daca nu se poate face asa, initiativa trebuie enuntata in cateva idei (nevoile publice) care devin apoi o tema de concurs public. Asta zic eu ca e maniera transparenta de a discuta despre ce trebuie facut in interes public. Adica si Andrei Popescu are idei bune la Idei Urbane (l-am sunat sa-i urez de onomastica dar n-a raspuns … sper ca e bine). Dar daca ar fi primar sau consilier local, orice idee din asta de pe blogul personal ar incepe sa fie privita cu suspiciune daca nu ar lua aceasta cale de la o anumita aspiratie si viziune personala catre ceva realizabil de catre primarie din fonduri publice prin interemediul unui concurs de solutii. Deci se naste intrebarea: este aceasta viziune a primarului S2 doar o ilustrare a unei teme de concurs sau va plati primaria direct acea solutie a consilierului local? Poate ca ar trebui sa plateasca toti acei interesati sa construiasca blocurile ale pe acolo, inclusiv nemernicii care au demolat fabrica de ulei cu totul, fara sa pastreze deschise optiuni de integrare a unor parti in ceva desi se vede ca sunt aproape 15 ani de cand e parloaga acolo (cum zic eu, a fost o “demolare preventiva”).

  • hm

    Da’ în sinea sa proiectul ăsta din preajma Gării Obor… e-n regulă?

  • Alex

    De Gara de Est,Pasarela cu pricina , vagoanele goale si liniile pustii imi amintesc cu (dreak-drag) de perioada 1983-1988 in care “faceam practica” la cea mai mizera activitate posibila “sortat putreziciuni de cartofi” la Heliade intre Vii (ca noi eram varza de-a dreptul) – desi vezi-doamne eram Liceu de elita Mihai Viteazu’..Nu conta ce specialitate ori nota ai prins la trepte, imputiciunea cartofului era sideranta…eram doar mandria tineretului clasei muncitoare !? Sortaram noi astfel vreo patru ani, da vorba bancului celebru..si cate futui !! Bai frate, pai cand veneau trenurile de naveta de la Oltenita,Valea Rosie, Canal,Ciulnita si acolo chiar vedeai mandria feminina a tzarii…mai ca-ti venea sa mananci cartofii putrezi, ca nu mai conta; vagoane goale,vara, tzataze,cur,craci,fara obligatii,mai toate maritate,etc. Vorba lui Tanase;” si venira liberalii s-au luat pielea de pe noi…adu’Doamne taranistii…sa ne dea pielea-napoi” !! Acum serios, ce tin minte este ca forumul Transira, pe care-l voi cita mereu cu placere si reverenta, identificase, daca nu ma insel, o semiruina a unui vagon FIAT LUX, in care se pare ca se vazusera Mussolini cu Antonescu, era la licitatie , cred 10.000 dar desi baietii au facut cheta CFR-ul a preferat sa-l faca tzandari ! Ca asa suntem noi romaniii, ne kkm in ea de istorie si patrimoniu !

  • Cristian M. Ioan

    @Alex,
    Multumesc!
    Cu ceva ani inainte, am facut si noi acolo NU “practica in productie”, ci munca patriotica.
    In 1971 eral la Liceu, in 1979 eram la Facultate, dar treaba era exact aceeasi, “sortat putreziciuni de cartofi”!
    Cartofii erau plini de noroi, is miorseau groaznic!
    Din fericire, am fost o singura data, in ambele cazuri …

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>