despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

așadar – tramvaie noi

Da: sînt noi… sînt lungi – se vede cu ochiul liber.

Sînt bune?

Mai bine zis: ce socotim noi că-nseamnă bune? Că doar aveam niște droaște care erau bune acum cincizeci de ani… și altele care n-au fost bune niciodată.

Pentru cine chiar merge cu tramvaiul – asta contează! – da: sînt bune.

Chiar sînt bune.

listă de articole selecționate despre transportul public – aici 

18 comments to așadar – tramvaie noi

  • Cristian M. Ioan

    Bune, sunt!
    Si arata frumos si la interior, si la exterior.
    Indata o sa urc si pozele.
    Dar cum o sa se comporte in exploatare?
    La unele intersectii trebuie sa isi plieze oglinzile, ca semaforul este montat prea aproape de sina.
    Pe ce linii POT sa circule?
    Intrebarea este retorica: chiar la mine, pe linia lui 41 circula, pe Turda-Averescu, si este foaret bine!
    Dar daca ar incerca sa le bage si pe liniile de pe B-dul Mihalache?
    Sinele sunt in stare foare proasta, tramvaiele s-ar face praf!

    • Le-au plimbat la probe pe Şincai, dar cică nu prea le-a plăcut rampa aia, aşa că toate testele de pornire în rampă s-au făcut la ieşirea din Pasajul Lujerului (spre Uverturii) şi la ieşirea de pe Cobălcescu spre Berzei.

  • Eu m-aş limta să zic că arată bine. A, da, şi încă au mirosul ăla de vehicul nou. Altfel, Dumnezeu cu mila, dacă astea se consideră corespunzătoare caietului de sarcini…
    Şi înainte să trec la evaluări, rog pe toată lumea să remarce că intervaluld e succedare la ore de vârf pe linia 41 nu mai e de 2 – 3 minute, ci de 3 – 4 minute (mai sunt câteva momente cu 2 minute pe hârtie), iar în afara orelor de vârf cele 3 – 4 minute s-au făcut 4 – 5. Că, deh, tramvaie mai lungi, deşi numărul total de locuri e de 356, faţă de 300 câte are un V3A (la Ploieşti acelaşi V3A are 320…). Când or mai veni ,,chestii” d’astea, s-ar putea să nu-l mai vedem pe 41 prin staţii mai des de o dată la 5 – 6 minute.

    Poate ar fi mai important să vedem şi aspectele negative, unele reglabile probabil din soft, altele nu:
    – vagoanele sunt foarte lente. În prima zi am plecat la 5:06 cu primul tramvai de la Ghencea şi am ajuns la 5:36 la Piaţa Presei în loc de 5:28 la cât trebuia să fim. De acolo s-a plecat la 5:42 îndărăt. Înţeleg că ar fi fost o dispoziţie să nu se meargă cu mai mult de 30 km/h.
    – dimineaţa cel puţin 4 ture nu au ieşit la prima cursă, deci după primul Imperio a fost o pauză de 29 minute până la 6:05 când a ajuns…primul tur de Bucureştii-Noi!
    – sistemele anti-patinaj şi anti-blocare funcţionează violent pe alocuri, la fel şi patinele; multe vagoane smucesc serios din cauza asta;
    – vagonul pare submotorizat. Şi nu mă refer la aberaţiile alea cu motorul de 100 kW pe care unii îl văd dus şi la 200, ci la faptul că Imperio are boghuri motoare doar la capete. Având 2 x 100 kW pe fiecare boghiu motor, puterea nominal totală este de 400 kW la o masă maximă de 65 t. Pentru comparaţie, un V3A de Craiova cu motoare de c.a. are 2 x 240 = 480 kW în total, deşi masa lui maximă e 55 t;
    – la Caşin, sens Ghencea, tramvaiele nu încap la peron… unii vatmani trag cu uşile 1 şi 2 după capătul refugiului, alţii trag cu uşa 5 pe trecerea de pietoni; tot la noroc e şi atinsul peronului cu uşile sau nu… în unele puncte se ating, în altele nu;
    – uşile au senzori care să prevină prinderea călătorilor în uşă, numai că dacă manipulantul anulează comanda de ,,liber uşi”, uşile se închid indiferent ce e în dreptul lor, iar dacă prind ceva… ghinion, se blochează şi trebuie resetate, adică deschis toate uşile din butoanele din bord şi apoi închis. La fel şi dacă uşile întâmpină vreun obstacol, gen lovesc marginea peronului, şi nu se pot deschide complet; Problema a fost rezolvată româneşte: nu se mai foloseşte comanda ,,liber uşi”, ci deschid manipulanţii toate uşile. Că în felul ăsta, se pare că funcţionează şi senzorii la închidere şi nu mai trebuie să resetezi toate uşile;
    – deşi tramvaiele au 36m lungime, au doar 5 uşi. Cu vagonul aglomerat e aiurea cât trebuie să umbli pentru a coborî, mai ales că şi culoarul e mult mai îngust ca la V3A;
    – pentru ca tramvaiul să aibă numărul de scaune cerut, pe fiecare boghiu sunt câte 2 scaune faţă în faţă şi 2 banchete de 1,5 locuri la extremităţile boghiului, apoi vin câte 3 scaune puse cu spatele la geam, ca să încapă. Şi în locul suportului pentru biciclete şi spaţiului pentru PMR de la ultima uşă a fost pus un astfel de set de 3 scaune;
    – validatoarele sunt puse foarte sus şi sunt doar pe barele scaunelor. Îmi dau seama că sunt puse în aşa fel încât să nu dai cu capul în ele dacă stai pe scaun dar, totuşi, dacă mie la 1,82m mi se par prea sus, unul de 1,55m ce o să facă?
    – boghiurile sunt dotate cu un sistem de uns buza bandajului, pentru a reduce uzura liniilor la curbă şi zgomotul de curbă. Pe unele vagoane deja nu mai funcţionează acest sistem şi scârţâie de scoală şi morţii;
    – după decuplarea la separatoarele tramvai-troleu de la Tricodava, trec secunde bune până ce disjunctorul se reconectează, timp în care vagonul ajunge în staţie din inerţie; până acum nu am văzut vagon care să reuşească să treacă şi să iasă complet din intersecţie în cele 10 secunde de verde de acolo, că la Astra nu mai merge să accelerezi între cele două separatoare;
    – ciocanele pentru spart geamurile în caz de urgenţă lipsesc (se vede că au fost date jos);
    – afişajele interioare amplasate deasupra articulaţiilor afişează doar ,,ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD PMB – STB”. Informaţii despre staţii sunt disponibile pe un display LCD similar celui de pe Otokar şi Citaro Hybrid. Nu le-am verificat mereu, dar la un tramvai, între Braşov şi Ghencea, afişajul deja se credea pe sensul opus şi îmi arăta că precedenta staţie a fost Ghencea şi următoarea e Braşov;
    – anunţurile de staţii sunt făcute cu aceeaşi voce ca cele pentru Citaro Euro 3 şi Euro 4, deci probabil au fost înregistrate în aceeaşi perioadă;
    – prizele USB au un căpăcel prins cu un firicel de cauciuc foarte subţire, deci căpăcelele cu pricina nu vor avea viaţă lungă;
    – unii vatmani ţin uşa cabinei deschisă şi o proptesc în bara dintre cele 2 canaturi ale uşii 1. E clar că după ieşirea din garanţie, prima jumătate a uşii 1 va deveni monopol pentru vatman.

    A, să nu uit un aspect organizatoric: deşi a fost câte un controlor în fiecare tramvai Imperio cu care am mers, niciunul nu m-a întrebat de sănătate, deşi au observat că nu am validat. E drept, aveam biletul luat prin aplicaţia 24Pay. Prin tramvaie s-au perindat destui cetăţeni care nu mai văzuseră apă, săpun şi chiar hârtie igienică… toţi au şezut bine mers pe scaune până la cap de linie.

  • Cristian M. Ioan

    @Dr2005,
    Multumesc mult pt detaliile de specialist!

    1. Nu stiam cu oglinzile, eu ramasesem la paradigma din anii ’60, cu oglinzi retorvizoare. Dar este evident ca, mai ales la tramvaie asa lungi, camerel video sunt net superioare – si nu cresc gabaritul vehicolului!
    2. NU am observat TOATE acele apsecte negative, in niucn caz ca sunt mai lente. Este drept ca am mers doar maxim trei statii!
    Dar “boghuiri motoare doar la capete” – serios?
    Mi se pare greu de crezut! Nu este de loc bine!
    3. “la Caşin, sens Ghencea” Nu stiu, de la Casin vin pe jos, o statie. Dar se stie ca mult timp tramviul nu oprea colo, tocmai ca sa fei lungit peronul!
    4. “i numărul total de locuri e de 356, faţă de 300 câte are un V3A”
    Foarte rau!
    Am simtit asta, fara detalii – numarul de locuri in plus nu este asa de amre pe cat speram!
    5. “doar 5 uşi. Cu vagonul aglomerat e aiurea cât trebuie să umbli pentru a coborî, mai ales că şi culoarul e mult mai îngust ca la V3A;”
    Si asta am simtit!
    Desi tramvaiul este mai “gras”, culoarul e mai ingust!
    Si da, numarul de usi este prea mic.
    E un vehicul urban, nu un tren, lumea urca si coboara des, trebuie usi mai multe.
    6. “banchete de 1,5 locuri”
    Am vazut, i-am spus lui Cornel!
    Sunt bancheta “mama si copilul”, nu incap doua persoane adulte.
    7. In spate, ” set de 3 scaune”
    Asta m-a deranjat personale!S
    Spatele cu geam panoramic era locul meu favorit de a face poze din trmavai!
    8. “Informaţii despre staţii sunt disponibile pe un display LCD”
    Am observat ca are MAI MULTE afisaje LCD in interior, si mai multe placute cu numarul tramvaiului, in exterior, pe laterala.
    9. “prizele USB au un căpăcel prins cu un firicel”
    NU am observat daca alimentare USB functioneza sau nu
    10. “după ieşirea din garanţie, prima jumătate a uşii 1 va deveni monopol pentru vatman.”
    Deci se reduce si mai mult nr de usi pentu pasageri!
    NU am ajuns inca pina in fata, sa vad psotul de conducere.

    Dupa mine, avantajul esential al vehiculelor fabricate in tara nu este pretul de achizitie, ci INTRETINEREA, si posibilitatea de CUSTOMIZARE, de adaptere le cerintel specifice!
    Cand o municipalitate cumpara o suat sau doau de tramvaie, ele POT sa fie reproectate / adaptate la cerintele care au rezultat dupa exploatarea primul lot, timp de cateva luni…

    • Nu există banchete ,,mama şi copilul”, fix banchete de 1,5 locuri se cheamă şi tot aşa se numără la capacitatea totală. Scopul lor e să fie instalate în spaţiile în care e loc mai mult decât de un scaun, dar configuraţia spaţiului nu permite altă utilizare. Le întâlneşti şi la autobuze.
      La Astra sunt amplasate pe capetele boghiurilor. Dacă s-ar fi pus scaune simple, fie rămânea un spaţiu inutil spre geam (care devenea depozit de gunoi şi jeg), ori rămânea acelaşi spaţiu spre culoar şi s-ar fi lovit toţi de el.
      Nu ai ce să ,,customizezi” la un astfel de tramvai, poate doar vopseaua, scaunele şi capetele din fibră de sticlă. Restul e la fel cum e în licenţa luată de la Siemens. Boghiurile sunt tot ca în licenţă, motoarele sunt tot cele din licenţă… tare îmi e să nu fie şi structura de rezistenţă ca la primele Combino, care toate au avut nevoie de reparaţie capitală în perioada de garanţie din cauza fisurilor. Reproiectare nu o să facă nimeni, costă prea mult.
      Spaţiul îngust e dat de construcţia boghiurilor, amplasate la mijlocul secţiunilor. Aceeaşi soluţie e şi la Combino din Budapesta, doar că alea au scaune simple şi mai puţine, ca să încapă poporu’ în picioare la orele de vârf – vezi https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Budapest,_Fl%C3%B3ri%C3%A1n_t%C3%A9r,_Siemens_Combino_Supra_NF12B.jpg .-
      Prizele USB funcţionau, dar nu am băgat multimetrul în ele să văd dacă funcţionau corespunzător. Telefonul meu are încărcător de 3,1 A, pe alea din tramvai scria 5, nu am vrut să risc.

  • hm

    Spațiul interior, da. Se simte îngustimea. Centimetri pe care cred că prin ergonomie sporită i-am fi cîștigat.
    Pereții interiori sunt groși, scaunele care-s amplasate cu fața la culoar se puteau duce mai în spate printr-o proiectare chibzuită.
    Segmentul fără uși nu mi se pare chiar nefolositor, cei care merg mai mult stau liniștiți acolo.
    Da, am văzut spații interioare mai bune. Dar și mai proaste, chiar la case mai mari.

    Merg? Da.

  • Cristian M. Ioan

    Tramvaiele merg, da!
    Insa se putea mai bine, nu este normal ca sa fie triplu articulat dar sporul de capaitate sa fie doar 356, faţă de 300!
    Nu zis nimeni ca spatiul fara usi este nefolositor, ci ca ar fi fost tare buna o usa in plus!
    Normal ar fi ca la revizia 2 sa se tin cont de toate aceste observatii!

  • hm

    350 e îndestulător pentru un mijloc de transport modern, cu podeaua coborîtă

  • Cristian M. Ioan

    In general ESTE.
    Macar sa fie toate tramvaiele din Capitala precum Imperio!

    Dar la orele de varf?

    Prin 2014, cand mergeam la servici, venea 41 aglomerat, era si multa lume in statie, nu ma puteram uraca in primul.
    Urmatorul tramvai venea doar la 2 minute disntanta, intervalul de sucedare era f bun, mai bun ca la metrou.

    Dar acum sunt mai rare …

  • hm

    Păi acum cum e la ora de vîrf?

  • Cristian M. Ioan

    Nu stiu si nici nu ma intereseaza!
    Din noiembrie anul trecut sunt si eu votant pedesere, nu mai merg la servici, traiesc pe spinarea altora!

  • Cristian M. Ioan

    Pe mine nu ma intereseaza, ca nu mai muncesc.

    Dar mai sunt MILIOANE de oameni in orasul acesta care trebuie sa meraga la munca, deci pentu dumnealor ESTE foarte importanta capacitatea tramvaielor noi si intervalul de succesiune!

  • hm

    Păi, la fel: să ne zică cei care știu

  • Cristian M. Ioan

    Sa ne zica, cum este la orele de varf!

    Pina atunci, experienta mea cu noile tramvbaie este redusa.
    Nu la-m folosit la drum pina la Piata Dr Taberei, sau pin la capat, in Ghencea

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>