Nu doar Ceaușescu a urît tramvaiul. Ne-am descotorosit de el cu mult înainte, cînd am socotit că Centrul nu-i demn să fie stricat cu șine: cînd, după Război, l-am scos de pe axele principale Nord-Sud și Est-Vest.
Știm asta; dar măcar – cît de cît – reușisem să împînzim periferiile și zonele industriale comuniste cu linii folositoare.
Vina perioadei ceaușiste e, desigur, scoaterea tramvaiului din Centru; ruperea legăturilor din Piața Unirii.
Ce mai – uitați-vă pe harta actuală a rețelei: zona albă, în care nu există tramvai, e uriașă.
De reparat… n-am reparat nimic. Cel mai optimist scenariu e că dacă în viitorul apropiat ne-am apuca să legăm la loc traseele ce vin din Rahova cu cele care se duc spre Răsărit, tot ar fi aproape patru decenii de chin ce nu se răscumpără vreodată!
Cu toate nenorocirile ei, în perioada anilor ’80 începuse un lucru bun: prelungirea traseelor ce deserveau Băneasa și Pipera în partea sudică a Bucureștiului.
Tramvaiele 5 și 16, care azi se opresc la Sfîntu Gheorghe și Sfînta Vineri, ar fi mers mai departe – urmînd traseul care a apucat să fie creat pe strada Paleologu – spre zona Mircea Vodă, pînă la Timpuri Noi. Era, de fapt, „repararea” legăturii distruse anterior de pe fosta Cale Văcărești.
Nefiind nici atunci timp pentru toate, nu s-a mai terminat: tramvaiul nu era o urgență pentru Bucureștiul ceaușist, mai ales cînd nu deservea nemijlocit vreo platformă industrială.
Dar pentru Bucureștiul de azi ce bună ar fi fost legătura asta dată uitării: confortabilă, convenabilă, rapidă.
Iar pentru Bucureștiul de mîine – ăla la care nu se mai gîndește nimeni – legătura asta încă e rușinos de ușor de practicat.
Listă de articole selecționate despre transportul public – aici • listă de articole selecționate despre infrastructură – aici
Oau, niciodata nu am stiut ca planuiau linia aceea de tramvai si nici nu-mi pusesem intrebarea pana acum ce e cu sinele de pe Paleologu.
In alta ordine de idei domnul primar a anuntat recent si el niste proiecte: https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/noi-trasee-de-tramvai-in-bucuresti-nicusor-dan-vor-face-conexiunea-intre-zone-importante-ale-orasului-2205943 , pe langa altele anuntate anul trecut. Banuiesc ca nu se va intampla nimic, cum nu s-a intamplat nimic nici cu cele anuntate anul trecut.
Nimicul ăla e temeinic!
A fost acum vreo 15 ani pe TVR CUltural un documentar despre tramvaie și reintroducerea lui la Paris… Uf… Cred că-l am pe undeva prin arhivă.
Poate dau de el…
Am pus pe Y un fragment delicios precum o plăcințică/prăjiturică portugheză: https://www.youtube.com/watch?v=yNAmvqEzr6A&t=231s
Delicios!
Punem pariu că după ce se face minunata legătură, încep lucrările la M7 Rahova – Voluntari şi liniile vor sta nefolosite cu anii, după modelul aplicat şi pasajului Basarab sau vor servi, cel mult, vreunui traseu chinuit Pantelimon/Republica – Şura Mare?
Totodată, punem pariu că se va alege varianta cea mai proastă posibil, cu minimum 4 semafoare dedicate pentru tramvai, cu maxim o fază de verde la 3 minute, după modelul deja implementat prin multe intersecţii din oraş?
Evident, cel mai simplu ar fi să tragă tramvaiul prin mijlocul pieţei, pe lângă fântână, care ar putea servi şi ca terminal (ziua pentru tramvaie, noaptea pentru autobuzele care se înghesuie acum la Horoscop şi Unirea). Dar nu au cojonesc să închidă zona aia traficului rutier.
Pariu nu pun, că pierdem cu toții oricum.