despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Civilizaţie publică LXXXV – benzinării (II)

pregătit de Ando, C. D. Mocanu, Cristian Malide și HM

Citiți prima parte

Luăm acum la picior orașul, căutînd urmele benzinăriilor mai vechi și mai noi. Începem, desigur, cu cele mai vechi.

Veche-veche, o bucată din cea de la Matache; vedem și cum se păstrase pînă-n anii ’90. Ulterior coloanele au fost zidite; totul a dispărut odată cu refacerea zonei.

 

Ne-ntoarcem în Centru, cu benzinăria de la Lido, care a fost dezafectată în anii de după Cutremurul din ’77.

   

Ne uităm un pic mai atenți la una din imaginile vechi ale ei (din 1931), fiindcă ne face să gîndim că înainte de a aparține „Distribuției”, fusese stație a companiei „Unirea”, aidoma celei de la Băneasa: elementele grafice sînt similare celor folosite atît de „Unirea”, cît și de produsele sale cunoscute, precum uleiurile „Luboil”.

Destul de mult pozate, coloanele toaletei publice de la Sfînta Vineri.

Se ghicește, parcă, într-un colț și o gheretă. O fi fost și aici benzinărie? Nu scrie nicăieri, însă amintirea unei găzării s-a păstrat și după ce toată zona a fost distrusă de demolări.

Nu departe însă – asta e sigur – a fost stație la răspîntia dintre Calea Călărașilor cu Mîntuleasa; în scuarul actual a supraviețuit – o vreme – toaleta.

Rămînem în zonă: o benzinărie Distribuţia tipică, devenită PECO, la intersecţia străzii Col. Orero, devenită Avram Goldfaden, cu Mircea Vodă (la joncţiunea Avram Goldfaden cu Dudeşti). Avea şi WC cu coloane. Azi nu mai există!

Iată benzinăria de la fosta Operetă; să nu uităm de ea.

 

A fost și-n Piața Romană; noi de aducem aminte mai degrabă de toaleta publică dinspre prelungirea Dacia, dar benzinăria era pe colțul dinspre ASE. Coloanele toaletei – vedem cu interes – au un model un pic diferit; pergola tipică lipsește. Benzinăria era concesionată către societatea mai mică „Compero” – ulterior preluată de „Prahova” – iar motivul depărtării toaletei a fost simplu: Academia de Studii Economice nu era de acord cu aceasta să fie sub geamurile sale!

Din cele închise dar din care a mai rămas cîte ceva și azi, trebuie să amintim benzinăria de pe Grivița colț cu Vulcănescu (Ștefan Furtună), deși nu o găsim atestată ca atare nicăieri. Ca găzărie, da: o știm. Coloanele – degradate oribil – au fost recent restaurate.

 

… și bineînțeles, cea de pe Maria Rosetti!

Cea de la Ferdinand (Dimitrov) – colț cu Mihai Bravu – a dispărut complet în 2022; fusese închisă de cîțiva ani buni.

 

Nu uităm nici de benzinăria de pe Șerban-Vodă colț cu Olimpului, pe care o întîlnim în anii ’60 ca găzărie. Vestigiile ei ni-s vizibile și azi.

 

De acum jumătate de secol, vedem cum benzinăria de la Podul Cotroceni era orientată nu spre Splai, ci spre strada Juvara; monumentul din spate, care azi e ascuns de bălării, era încă pus în valoare.

De altfel, dacă revizităm colecția noastră de piațete, scuaruri și ronduri, găsim destule benzinării!

Încercînd să enumerăm benzinăriile-tip cu coloane despre care sîntem siguri-siguri, alcătuim lista asta:

  • Splai-Mihai Vodă
  • Lido
  • Tunari
  • Matache
  • Ferdinand
  • Maria Rosetti
  • Colonel Orero
  • Operetă

… la care adăugăm pe cele cu coloane „pline” ori un pic diferite:

  • Sfînta Vineri
  • Grivița-Vulcănescu
  • Romană

Va urma!

Resurse: Benzinării desființate în București •  Norihiro Haruta • Cartierul EvreiescCartierul UranusPetroblogPeter Hautzinger • Robert Janak •  Reclamele industriei automobilului în presa din perioada interbelicăVlad CapotescuReclame vechi românești •  Bucureștiul de altădată

lista episoadelor din seria Civilizaţie publică – aici

9 comments to Civilizaţie publică LXXXV – benzinării (II)

  • Ando

    Interesant mi se pare de aflat şi regimul juridic al spaţiilor alocate acestor benzinării/WC-uri -deşi, la brambureala legislativă expres creată după revoluţie, mi se pare o utopie. Spun asta pentru că unele benzinării efectiv au fost rase, fără probleme, de pe faţa pământului (ex. Matache), altele au fost închise, dar terenurile respective au stat blocate ani de zile ( ex Ferdinand-Dimitrov, Vaselor) pentru ca mai târziu să apara constructii noi în loc.
    Altele (Şerban Vodă, Maria Rosetti) zac şi acum.

  • Mihaela

    Ma întreb, dacă ai o urgenta unde mai găsești o toaleta publica?
    Dar dacă nu ai telefon sau ceas,cum știi cât e ceasul fără sa întrebi pe cineva?

    • hm

      în parcuri, unde sunt nenorocirile alea ecologice.
      Altfel, la câte un fast-food prin centru, unde nu face nimeni mofturi că li se folosește toaleta.
      Ceas? Nu știu. dacă ești în tramvai, autobuz, e afișată pe validatoare ora.

  • Cristian M. Ioan

    Excelent, si superb documentat cu imagini, ata vechi cat si contemporane!

    Suprinzator, de la Sfanta Vineri sunt o multime de poze cu colanele albe, dar nu este nicio imagine clara cu GAZARIA, la care mergeam ades.

    @Mihaela,

    Inainte de 1989 era intr-adevar o mare problema cu … urgenta!
    Toaletele publice erau rare, eu nu am folosit nciiodata cel cu coloane albe, de la benzinarii.
    Evident ca probleme persista si in anii ’90!

    Dupa 2000 au aparut toaletele “ecologice”, scarboase, bine spune hm “nenorocirile alea”!
    Dar macar exista.

    Din fericire, in parcuri gasesti si din acelea “automate”, care in general SUNT curate, discrete, si poti si sa te speli pe maini.

    Ceasuri publice nu prea mai exista, dar a disparut complet si necesitatea, din 2004 de cand am mobil, ma uit l acesta pt ora.

  • Cristian M. Ioan

    Intresante imaginile de pe blogul lui Aprau Stefan-Daniel (linkrui Flickr)!

    In special pozele contemporane cu POMPA de benzină cehoslovacă folosită la bezinăriile PECO, pe care o stiu foarte bine din anii ’60!
    Nu mai tin minte culoarea, daca erau toate rosii ca cea din poza, dar stiu bine cupa trnaspartenta in care se invartea o elice, masurand litrii pompati in rezervor.

    Ulterior au instalat alte pompe, pătrăţoase, care tot de provenienţă cehoslovacă erau.

  • Cristian M. Ioan

    Asta-i aia pătrăţoasa, de prin anii ’80!

    In 60-70 erau cele rotunjite

  • Ştefan (djl) (nokia)

    Vă mulţumesc pentru poza cu vederea aeriană asupra Şos. Mihai Bravu. Văd ce clădiri erau prin zonă.
    La benzinăria de la intersecţia Şos. Mihai Bravu cu Bd. Ferdinand I (sau Gh. Dimitrov pe atunci) au mai rămas doar vreo 3 coloane. Restul demolate, că nu ştiu cum a putut face cineva rost de acel spaţiu. Au făcut parcare de shawormerie pe acolo…
    E bine că le-am pozat…

Leave a Reply to Ştefan (djl) (nokia) Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>