despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Civilizaţie publică LXXXV – benzinării (III)

pregătit de Ando, C. D. Mocanu, Cristian Malide și HM

Citiți prima partecitiți a doua parte

Mergem mai departe: urmărind listele stațiilor de alimentare de dinainte de Război, dibuim alte benzinării – azi desființate – care au înfruntat timpurile:

  • din fața „Arhitecturii”, care a rezistat și-n anii ’60, dar, odată cu extinderea clădirii facultății, a dispărut.

  • de pe Mincu – între Kiseleff și Aviatorilor, desființată relativ recent: aproape 15 ani.

  • de la Piața Amzei – similar. Vedem doar o bucățică din ea, surprinsă într-un cadru acum 50 de ani.

  • de pe strada Vaselor – similar.
  • de pe Vaporul lui Assan – similar; pare că la toate astea s-a renunțat fiindcă erau mici, greu accesibile, ori prea aproape de zone rezidențiale.
  • de pe strada Scaune – foarte mică și pitită imediat după cum intri din Hristo Botev.
  • de pe Atelierului; ar părea să fi fost la intersecția cu Calea Griviței; poate așa se explică și urmele unei toalete publice subterane dezafectate din fața blocului cunoscut pentru Agenția de bilete C. F. R.; e posibil să fi fost, apoi, găzărie.
  • de la Grădina Icoanei: să fi fost în partea dinspre Arthur Verona (acolo unde a fost toaleta subterană pe locul căreia azi e un restaurant) sau înspre piața Cantacuzino?
  • de pe colțul dintre Șerban Vodă și Viilor; extinsă în anii ’90, acum e doar magazin de piese auto.
  • de la Chirigiu – ajunsă cu timpul găzărie. Avem o fotografie cu zona, și v-o arătăm așa, de drag.

Pentru o imagine cît mai cuprinzătoare, publicăm și puținele referințe din cărțile de telefon postbelice. Da, puține; mai multe informații găsim în Ghidul Bucureștiului din 1962.

Ne uităm acum pe o listă a stațiilor Peco din anii ’70, ocazie cu care pășim într-o epocă mai apropiată. Vedem că se extind spre periferii, mai ales în noile cartiere construite. Preferăm însă să ne oprim atenția asupra celor cît de cît centrale.

Reies stații despre care nu știm cu adevărat cînd au apărut; poate erau și ele vechi, de pe vremurile „Distribuției”:

  • de pe strada Medeleni (între Calea Călărașilor și Vasile Lucaciu), care s-a desființat de curînd!
  • cea de pe Cîmpineanu, unde-i azi piațeta Iosif Sava – desființată un pic mai demult, în acceași perioadă cu celelalte benzinării mici centrale
  • de pe Schitu Măgureanu, colț cu Sfîntul Constantin – acceași situație
  • din spatele Teatrului Național – există
  • de pe Veniamin Costache (lîngă Cuțitul de Argint) – există
  • de la Gara de Nord – există; o vedem cum arăta acum juma’ de secol; ea nu mai aparține de „Petrom”.

Nu apar deloc – și e de mirare – cîteva benzinării care și azi funcționează, a căror vechime de asemenea nu ni-i precis cunoscută:

  • din Cotroceni, din scuarul de pe Carol Davila
  • de la 11 Iunie
  • de pe Mîntuleasa
  • de pe Cuza
  • de pe Vasile Lascăr colț cu Domnița Ruxandra
  • de pe Ferdinand, din scuarul de la Horei – ultimele două nu mai aparțin de „Petrom”.

Amintim stația de pe strada Agricultori colț cu Teleajen, care nu era o benzinărie publică. Cele două pompe de la poartă constituiau staţia de alimentare cu carburant  a maşinilor dintr-o autobază a primăriei.

Nici în anii de după Război benzinăria nu e vreun model arhitectural – după cum vedeți, o gheretă, un mic magazinaș. Nu exista „casă”- banii se dădeau direct angajatului care făcea alimentarea.

Imaginile păstrate ale găzăriilor – ca să ne facem o idee – sînt grăitoare: niște borcane!

În ordine, le vedem mai sus pe cele de la Șerban Vodă-Radu Vodă, Șerban Vodă-Olimpului și Grivița-Vulcănescu.

Desigur, stațiile nou construite (în cartiere și la ieșirile din oraș) au fost un pic mai măricele. Cea de la Băneasa – de pe deal, de după pod, a rămas cea mai mare.

Urmează vremuri grele – cumplite – în comercializarea benzinei.

În 1979 – după marea criză a petrolulului – încep raționalizările; cîțiva ani mai încolo cozile la benzinării devin kilometrice.

Articolele conțin actualizări.

Resurse: Benzinării desființate în București •  Norihiro Haruta • Cartierul EvreiescCartierul UranusPetroblogPeter Hautzinger • Robert Janak •  Reclamele industriei automobilului în presa din perioada interbelicăVlad CapotescuReclame vechi românești •  Bucureștiul de altădată

lista episoadelor din seria Civilizaţie publică – aici

17 comments to Civilizaţie publică LXXXV – benzinării (III)

  • Anonymous

    Imaginea ce ilustreza benzinaria de pe Mincu este neconcludenta: se vede bine o Dacie rosie, in fata un R16, pompele de tip patratos, albastru cu alb, dar campul imaginii este mult prea ingust, nu se vada IMPREJURIMILE!
    Unde era situata statia PECO?

  • Cristian M. Ioan

    Intr-adevar!
    Ilustratiile sunt graitoare.
    Poate ca unele din acestea le-am vazut, prin anii ;60, dar nu le-am dat importanta.
    Nu le-am retinut, deoarce nu le identificam drept … gazarie.

  • Ando

    Exact ce spuneam și la episodul de ieri: foarte curios regimul de proprietate pentru terenurile rămase libere, acolo unde au functionat benzinării. Astfel, pe locurile stațiilor de pe Vaselor și de pe Vaporul lui Astana s-a construit câte un blocușor, iar pe locul celei de pe Ferdinand-Mihai localul unei șaormerii din lanțuri Băneasa.

  • Cristian M. Ioan

    @Ando,
    Multumesc, si da, imi amintesc, acum ca ai precizat locul!

    “Anomimul” eram eu, a plecat comentariul inainte de a fi gata …

    “foarte curios regimul de proprietate pentru terenurile rămase libere, acolo unde au functionat benzinării.”

    Oare?
    Ar merita de investigat, dar chiar pozele prezentate de voi in episodul aceasta rata ca unel gazarii erau foarte mici, minuscule, doar pe suprafata respeciva nu poti costrui mare lucru …

  • Ando

    Referitor staţia PECO din la fotografia nr.12, circulă, pe forumuri, două variante de localizare:

    1. fie capul tramvaiului 13 din Şoseaua Iancului (Electroaparataj) ???

    2. fie capul tramvaiului 14 din Şoseaua Pantelimon (Granitul) ???

  • Cristian M. Ioan

    @Ando,

    Da, in aceste cazuri, a fost ceva spatiu.

    Cel de pe Vaselor nu arata de loc rau!
    Are curte, are gard, numai doua etaje, are personalitate.

    Dar cel de pe Vaporul lui Assan este tare aiurea, in mijlocul drumului, fara sa aiba DELOC spatiu verde in jur.
    Unele blocuri socialiste au “curte”, aletale au gradina mare, la noi spre Calea Vitan spatiul verde este minim, doar 1,5m.
    Dar nu credeam ca dezvoltarile de dupa 2000 pot sa fie MAI RELE decat blocurile comuniste!
    Acesta este mi scund decat blocuirle P+8 din jur, nu vezi nimic pe geam …

  • Cristian M. Ioan

    @hm,

    NU STIU!
    Desi ambele locuri imi erau cunsocute, tramvailele 13 si 14 treceau pe la mine pe la Hala.
    Iar vizavi de FC Granitul era si un teren de sport, am fost la alergari acolo, in timpul liceului.

    Ce-i cu “copertina din fostul capăt al lui 81 de la Aeroportul Băneasa.”?

    In primul rand, eu stiam ca troleul ce avea capat la Aeroport era 82 sau 83, nu 81!

    Apoi, imi amintesc bine de copertina, acolo asteptam troleul sa ne duca inapoi acasa.
    Cand soseam la Aeroport, troleul ne lasa chiar la rondul de la intrare.
    Dar la plecare, traversam DN1 si il asteptam sub copertina.
    Unde aveam si ITB-istii niste facilitati (toaleta) de cap de linie.

  • Cristian M. Ioan

    De 81 nu stiam, pt ca avea traseu prea scurt!

    Eu stiam troleele ce mergeau Sud-Nord de la Piata Uniri: 82 ce inconjura Herăstrăul prin stanga, si ajungea la Aeroport, si 83 care inconjura Herăstrăul prin dreapta, acum zici se ducea pe Sos. Nordului, la intrarea Herăstrăului pt Roata Mare si pauni.

Leave a Reply to Cristian M. Ioan Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>