despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini combi vechi

Azi e un alt episod tematic, în care am strîns nişte breakuri. Sau station-wagon; sau combi; sau caravan; sau estate – că li se spune în felurite feluri.

Un break este – în general – o versiune a maşinii normale, a berlinei; o adaptare mai frumoasă sau nu, mai elegantă sau nu, mai eficientă sau nu. Puţine maşini obişnuite au fost doar break, şi nu şi berline.

O singură excepţie ştiu: Renault 4.

Fireşte, unii nici nu-l socot pe R4 ca break; îl văd mai degrabă ca hatchback – dar mie mi se pare îndeajuns de break pentru a începe episodul de azi cu el:

… maşinuţa asta simplă, mică şi urîţică a făcut istorie. Francezii au fabricat-o timp de mai bine de 30 de ani fără s-o facă s-arate altfel. S-a lansat la începutul anilor 60.

Tot la începutul anilor 60 s-a lansat şi Trabantul 601, drăguţul de el! O gînganie zgomotoasă, dar inimoasă. Iat-o şi în versiune combi:

Trabantul 601 a trăit atît de mult cît a trăit şi Germania Democrată.

Nu putem să nu ne uităm şi la altă maşină legendară – Lada. Ruşii nu i-au zis lăzii Lada decît la export; ei o numeau Jiguli:

Lada 1200 a fost construită de ruşi începînd cu anii 70. Este copia unui Fiat – modelul 124 – care a fost, într-adevăr, una dintre cele mai simple, frumoase şi elegante maşini obişnuite produse în Italia.

Bine-nţeles, ruşii n-au ştiut niciodată cînd să se oprească (vorba aia, au ajuns pîn’ la Berlin), aşa că au produs lăzi pînă mai anu’ trecut. Dacă nu s-ar fi apucat să construiască logane, cred că ar face lăzi şi-acum.

Iată şi un model mai recent:

… cu cît mai nou, cu atît mai prost, nu?

Lada combi – urîţică, dacă-mi daţi voie – este şi ea desenată de italieni. Iat-o:

Să trecem la alte maşini. La Opel, care a încheiat seria Kadett cu acest model, produs în anii 80:

Opelul se pricepe de minune să-şi diversifice gamele de maşini populare. Face berline, hatchback-uri cu trei sau cinci uşi, breakuri cu trei sau cinci uşi, coupe-uri… să tot alegi!

Opelul Kadett a supravieţuit la noi şi prin modelul preluat de coreeni – Daewoo Cielo, adică:

Am citit pe undeva că Cielo se mai fabrică şi azi, prin Uzbekistan. La Craiova s-a fabricat din 1995 pînă în 2007. Cielo e doar un Opel Kadett mai restilizat – nu mai mult.

Dacă aşteptaţi versiunea break făcută de Opel – iat-o:

Opel s-a mai priceput la ceva – la făcut maşini asemănătoare, dar de diferite proporţii. Kadett era o maşină populară, nu prea mare; dar Omega era o limuzină încăpătoare – dar cu toate astea, ziceai că e un Kadett mai mare:

Omega a fost un model lansat prin 86, pe vremea cînd Opel îşi rebrănduia maşinile – din Kadett, Rekord sau Commodore urmau să se nască Astra, Vectra sau Omega. Caravanul (Opel şi-a numit breakurile caravan) de mai sus a fost din prima serie Omega; a doua serie s-a fabricat în anii 90.

Să mergem la altă maşină. Am văzut recent un Passat berlină din seria a doua; să vedem şi un break:

… spaţios, elegant; bun.

Am mai văzut şi un Ford Cortina de prin anii 70. Iată şi breakul corespunzător acelei serii:

… nu mă omor după el, da’ nu cred că asta contează prea mult.

Peugeot 305 nu a prins prea tare la noi, dar a prins la alţii. O maşină rezonabilă şi bine desenată, care s-a produs din ’77 pînă-n ’89.

Şi încheiem cu o Cobră – model despre care-am mai vorbit:

… prin anii 80, sincer vă spun, nici nu credeam că Mercedes ar face maşini combi – dar făcea; şi erau frumoase!

pozele cu Lada galbenă, Kadettul hatchback, Passatul şi cu Peugeoturile sînt de la  Ando . Mulţam!

(alte şi alte maşini – aici)

7 comments to 7 maşini combi vechi

  • Freesys

    Vin si eu cu o completare despre cum si-au numit producatorii breakurile :
    Mercedes-Benz – Avantgarde
    Bmw – Touring
    Renault – Grandtour
    Audi – Avant
    Vw – Variant
    Ford – Turnier
    Opel – Caravan
    Citroen – Tourer
    Skoda Combi
    Alti producatori nu au o marca inregistrata pe segmentul break si se numesc pur si simplu wagon, sport wagon, wagoner, mcv, combi, break sau L in cazul nefericit al masinilor italiene.In cazul masinilor germane L-ul (Lang) se refera la o caroserie mai lunga fata de modelul de baza , implicit mai mult comfort pt locurile din spate si asta numai pentru modelele din clasa premium gen A8L 750L S350L .
    In ultimii ani au fost modele care s-au vandut foarte mult sub forma de break si aici amintesc numai Opel Astra G Caravan si ma fac inteles imediat.

  • Manganiaque

    Ideea seriilor de fotografii cu “bătrânele” e drăguţă, dar, nu te supăra, poate n-ar fi o idee rea să mai consulţi din când în când o sursă documentată – Wikipedia, de exemplu – fiindcă faci destul de multe greşeli în descrierile maşinilor…
    Iată-le pe cele legate de break-uri:
    – Renault 4 NU este break: a fost prima maşină de serie mare cu 5 uşi – hatchback, dacă preferi; au aplicat ulterior “găselniţa” la R16, şi pe acesta chiar nu ai cum să-l confunzi cu un break…
    – “…din Kadett, Rekord sau Commodore urmau să se nască Astra, Vectra sau Omega”. Nope. Commodore a fost varianta având motoare cu 6 cilindri a Rekord-ului, ambele fiind înlocuite de Omega; Vectra a înlocuit Ascona.
    – Mercedes-ul W123 (“Cobra”) în varianta T (touring & transport) a apărut în 1977, la un an după berlină şi coupé.

  • hm

    E cum ai spus: draguta. O idee draguta. Nu tinem prea tare sa fie corecta.
    La R4 am spus deschis cum mi s-a parut mie.

    Lasa Wiki, pe acolo am gasit dude si nepotriveli, mai gogonate ca ale mele.

  • salutare

    am si eu o intebare unde este acel trabant combi si acea lada alba??

  • hm

    trabi, prin Vitan… regret, dar nu mai stiu locul. Lada, in preajma pietei Walter Maracineanu – anul trecut

  • Salut

    Mai este acel Cortina,Daca da unde?

  • hm

    Cine să mai știe? Era încă vizavi de Budapesta acum cinci ani.

Leave a Reply to salutare Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>