Azi ne ocupăm iar doar de maşini mai mari: dube, camioane, camionete – şi aşa mai departe. Nici nu ştiu cu ce să încep; hai să fie ceva mai uşor:
… o remorcă; una mică. Nu prea se mai folosesc, cel puţin pe-aici prin oraş. La ţară, da – sînt bune. Îmi aduc aminte că, înainte de Revoluţie, orice remorcă trebuia să aibă neapărat acelaşi număr de înmatriculare ca al maşinii care-o trăgea. Ciudat – dar nu era singurul lucru ciudat pe-atuncea…
Acum, că ne-am mai încălzit, să trecem la chestii serioase. Prima este o dubiţă Mercedes:
Este modelul L206, care s-a fabricat la începutul anilor ’70. Mercedes l-a asimilat odată cu achiziţia fabricii de utilitare Hanomag-Henschel. La noi a fost o raritate; mă miram că Ando a fost atît de norocos să-l prindă pe stradă!
La sfîrşitul anilor ’70 Mercedes scotea o nouă serie de utilitare:
Seria T1 s-a produs pînă-nspre anii ’90 şi s-a pretat la orice adaptări – dube, microbuze, camionete, autospeciale.
Să mai vedem un Mercedes – păstrat impecabil – care unora dintre noi ne trezeşte amintiri!
Autocarele Iran National erau fabricate în Iran – ţară cu care ne avem bine; au fost aduse de-acolo începînd cu sfîrşitul anilor 60. Au fost folosite de O.N.T pînă-nspre anii ’90, alături de alte autocare grozave, Setra. Cu astea mergeam cînd eram mici în excursii şi tabere. Erau confortabile, elegante şi fiabile. Cînd văd unul pe stradă, nu pot să nu mă gîndesc la şniţelele, copanele fripte şi checul cu care plecam la drum…
Să mai vedem o utilitară legendară:
Volkswagen Transporter 3 – care a fost faţă de Transporter 2 ce a fost Golful faţă de Broască. S-a fabricat de-a lungul anilor ’80, cu mare succes; avea motorul jos în spate. Transporter continuă să se fabrice şi azi – nu mai ştiu la a cîta serie a ajuns.
Înc-o serie de dube legendară a fost Fordul Transit. S-a fabricat de prin ’60 şi ceva; iar seria a treia – lansată în 1986 – a trasat linia utilitarei contemporane. S-o vedem:
Zic eu că e cel mai reuşit design al vreunui vehicul Ford din ultimii 40 de ani.
E momentul acela în care ne uităm şi-n grădina noastră. Am făcut şi noi dube şi camionete: Teveurile.
Dubiţa românească TV 12 şi-a cunoscut faima începînd cu anii 70; modelul se fabrica deja de prin ’60-şi-ceva, dar arăta un pic mai altfel. TV vine de la Tudor Vladimirescu – numele fabricii bucureştene unde se construiau dubele şi autobuzele noastre. Fabrica s-a mai numit şi “Autobuzul” şi a sucombat sub numele de “Rocar”. Designul lor nu a cunoscut mari schimbări pînă-n anii ’90.
În episodul de azi avem doar furgonete. Motorul era amplasat în spatele şoferului, sub o cocoaşă care încurca interiorul dubiţei.
Sigla – detaliu pozat de Ando – era frumoasă:
Să vedem mai de-aproape şi o camionetă Aro:
… de-a lungul celor 30-şi-ceva de ani în care s-a produs, Aro şi-a făcut treaba; pe cît de bine s-a putut.
Spre sfîrşit, să vedem şi nişte camioane – toate primite de la Ando:
Buceagul a fost un camion bun, săracu’. S-a fabricat la Braşov, începînd cu vremea cînd uzina de camioane se numea Steagul Roşu – adică de prin ’60. Primul model s-a numit Carpaţi, iar al doilea Bucegi; Buceagul era mai mare, ca tonaj, din ce ţin minte. Motorul îl avea pe benzină. Mai spre sfîrşitul anilor ’70 a primit motor Diesel, şi-a schimbat niţel botul şi s-a numit DAC.
Camionul Roman s-a fabricat de prin anii ’70 – tot la Braşov. Era un camion bun; pentru că era creat de MAN – noi am luat doar licenţa. Romanurile mici erau puturoase (aveau motoare sub licenţă Saviem, Franţa – noi le ziceam s’aviem răbdare). Cele mari foloseau – la început – motoare aduse din Ungaria, de la celebra fabrică Raba. Rabele erau tare iubite de şoferi.
Azi nu prea mai găsim camioane Roman pe străzi. Şi cele defecte au ajuns la fier vechi… în prima poză vedem o basculă:
În poza a doua este un camionel mai mic – un model care s-a fabricat mai recent, atunci cînd cei de la Roman şi-au dat seama că în lumea civilizată se caută camioane cu tonaj redus, care să se poată mişca mai lejer prin oraşe.
(alte şi alte maşini – aici)
Unde e fotografiat Irannational-ul? Şi ce număr are?
Modelul respectiv, O302, s-a fabricat şi în Germania. Există şi nişte machete drăguţe de la Schuko.
Ando ştie 🙂
… şi e în concediu.
Însă am dat de mai multe despre autocar aici:
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=578
Eu mai tin minte un model de Mercedes-Benz folosit de ONT si ROMTUR care deasupra geamurilor aveau niste gemulete mai mici (panoramice) in genul unor trape inclinate.
Freesys, sigur nu e vorba de Skoda SD-11?
Vezi http://transport-in-comun.ro/tulcea/Autobuze/altelep/altelep.html
chiar nu mai ţin minte… în genul autocarelor Setra?
http://forum.transira.ro/files/sgs75_144.jpg
Setra cred ca erau, ma dumiresc cand ajung acasa dupa ce ma uit pe poze .
Autocarul Mercedes 0 302 este al meu si are nr B 93 BTE. A fost pozat pe Sos Stefan Cel Mare unde mai parchez dupa deplasarile cu trupa. Pacat ca in aceasta poza e murdar.
E posibil ca L206 sa fie de fapt chiar Hanomag-Henschel F 25? Pentru ca productia sub Daimler a avut stopurile tarzii (stopuri verticale), si cel din poze e cu stopurile mici putin orizontale.
se poate… ar fi prima astfel de dubita pe care o intalnesc ca H-H. Si asa sunt rare, dar eu le-am vazut ca Mercedesuri doar.
Mihai: H-H-ul de care discutaţi se află-încă- pe str. Puţul lui Zamfir , cea care dă în Pţa. Dorobanţi.
L-am reperat, insa cred ca dupa ce am mai studiat pe internet, e posibil sa fie totusi un MB, pentru ca desi n-are nicio marca la vedere (am cautat pe volan sau pe bord), totusi cele doua bare cromate de pe grilaj, aduc a marcaje de MB, mai mult decat H-H. Orisicum, cred ca doar cartea masinii sa ne dumireasca.