… am strîns iar nişte maşini mai mici.
Începem cu un Renault 14: un model care a cam dat chix. Nu era nici frumos, nici fiabil; se voise un soi de Renault 5 mai mărişor, se voise un soi de Renault 18 mic – nu ştiu; dar ştiu că s-a fabricat foarte puţin – din 1976 pînă în 1983:
Totuşi, o companie auto mare învaţă din greşeli; aşa că Renault – după o vreme – a scos pe piaţă un model cu care a cîştigat publicul – Clio. Clio se fabrică din 1990; a ajuns acum cam la a treia generaţie. Pentru noi Clio se identifică cu varianta turcească Symbol – o berlină mică cu un potbagaj imens; dar la origine Clio nu a fost gîndit aşa. Iată o maşină din prima serie:
… mă minunam mai demult cum s-a priceput Opel să-şi facă gama de modele atît de diversificată. Iată Tigra – care este, de fapt, un Opel Corsa cu aer sportiv – şi simpatic:
Tigra s-a produs în jumătatea a doua anilor ’90; după o pauză de cîţiva ani a revenit cu o serie nouă – actuală.
Rămînem în aceeaşi nişă – a automobilelor mici cu aer sportiv – şi vedem cu Volkswagen a transformat în 1974 un Golf într-o cu totul altă maşină: în Scirocco:
Scirocco (uneori şi Sirocco, pe unele pieţe) s-a produs, în două serii, pînă în anii 90. După o pauză lungă, VW a reînviat acum trei-patru ani modelul.
Curios lucru! nu am vorbit deloc, pînă azi, de maşini japoneze. Aşa că e vremea să îndreptăm greşeala – voită sau nu. Iată o Honda CRX – maşină fabricată cu succes de-a lungul anilor 80:
Să mai vedem o japoneză – mai cuminte şi mai cunoscută, ca model: este Coltul fabricat de Mitsubishi. V-aţi mira, oare, să ştiţi că primul Colt s-a fabricat în 1962? Azi am ajuns la a şaptea generaţie de Colturi; eu vă arăt unul din anii ’80:
Încheiem tot cu o asiatică, dar venită din Coreea: cu un Daewoo Damas, un fel de Tico-dubiţă. La origine, Damas se trage din Suzuki Carry (aşa cum şi Tico se trăgea din Suzuki Alto); Daewoo l-a fabricat în anii 90; şi cică se mai fabrică şi azi – însă în Uzbekistan…
Au fost multe Damasuri la noi, dar azi nu prea mai merge nici unul.
(alte şi alte maşini – aici)
Scirocco era un Passat coupe nu prea avea legatura cu Golful.
Cam toate firmele mari au trecut si vor mai trece prin acest
“circuit” al modelelor de mare succes urmate de chix-uri.
De exemplu, stiu ca prima generatie de Renault CLIO a fost un
mare,mare succes de piata si mare parte din profit a fost investit in lansarea modelului Twingo care, insa, a cam dezamagit !
Concurenta pe domeniu este crancena…asa ca apar tot mai multe modele, mai mult sau mai putin reusite. Se profita si de evolutia
fulminanta a tehnologiei care permite acum trecerea rapida , cu minimum de resurse, de la un model la altul.
Personal, sunt oarecum dezamagit de partea de design. Mi-e din ce in ce mai greu sa disting un model de altul, o marca de alta, adica
“personalizarea” s-a diluat mult.
Dar astea sunt vremurile.