despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

vad la Gară

Pentru mulţi dintre noi, Gara a rămas în amintire ca un loc plin de viaţă, ca un nod, ca un punct de intrare în oraş. Ţinem minte cîte autobuze, cîte tramvaie şi cîte trolee ajungeau aici şi cît de bine legau ele gara de restul cartierelor.

Lucrurile s-au schimbat; încet-încet. De la peste 25 de linii care ajungeau aici, acum – cu tot cu metrou şi expres – nu avem nici 20.

Pentru că transportul feroviar a scăzut; lumea nu mai are încredere în mersul trenurilor. Rudele de la ţară vin, azi, cu microbuzul – sunt în zona adiacentă vreo patru autogări oficiale – iar copiii nu mai pleacă în tabere. La ministere nu se mai vine cu vagonul de dormit în delegaţie; ce vreţi să mai spun – cîţi călători are azi Gara de Nord şi cîţi avea odinioară?

În plus, de aproape 30 de ani – asta e mult!!! – gara e deservită de metrou; ce rost mai are să te complici cu transportul de suprafaţă, chinuit şi de neîncredere?

În 2014 putem zice, fără a greşi, că nu mai există tramvaie care merg la gară; linii ca 44, 42, 45, 46 sînt nişte glume proaste! Iar linii de autobuz ca 123 şi 133 trec prin ambuteiaje monstruoase pînă a ajunge aici – ce legătură eficientă fac ele?

Aşadar, vechea imagine a gării – plină de pitoresc, aglomeraţie, oameni speriaţi – s-a dus; s-a dus de mult. Bucureştiul însăşi şi-a schimbat centrele de interes şi de greutate; gara e mai căzută în desuetudine decît credeţi; cine să mai calce pe-aici, prin raiul aurolacilor şi-al micilor huseni de gară?

Consecinţa este că nici comerţul zonei n-o duce pe-atît de bine pe cît ar presupune aparentul vad…

Pe Duca, praful se aşterne prin vitrine. Vechiul magazin al pescarilor îşi lichidează stocurile; s-a mai deschis o farmacie – şi atît, pe partea stîngă. Pe partea dreaptă rezistă magazinele de second-hand, cel de metalo-casnice şi şaormeria; în rest, apropierea de ruina fostului magazin Sora îşi pune amprenta asupra colţului străzii. Două decenii de degradare contează enorm.

Nici staţia recent reînfiinţată a tramvaiului nu atrage vreun flux notabil de călători; pare încă o limbă pustie în mijlocul străzii. Pe vremea cînd 34-l întorcea aici – înainte de construirea Pasajului Basarab – în staţia aceasta era lume; locul arăta altfel…

… celălalt colţ e mai vesel, mai colorat; mici agenţii de turism, covrigi şi pateuri, pariuri sportive, magazine alimentare şi celebra patiserie Vian ne apar în cale, luînd-o pe Griviţei, înspre staţia troleului spre Basarab. Este singura parte care pare vie pe lîngă Gară.

… întorcîndu-ne spre cel’lalt curs al Căii Griviţei, vedem un fornetti, o librărie, bănci – multe bănci – magazinul acela de pantofi de pe vreeeemuri nu mai e; dacă o luăm spre Gară, prin spatele Policlinicii, nu găsim mare lucru; jocuri şi pariuri, fast-food-uri pustii – cîndva se făcea o şaormă bună aici – mici buticuri. Lîngă benzinărie zac rămăşiţele unui bar-terasă din anii ’90. Şi chiar de nu le-am tras în poză, multe chioşcuri cu flori – peste tot…

Dacă o luăm înspre clădirea Ministerului Transportului, trecem de vitrine moarte ca ale Poştei, sau anticul spaţiu al Uniunii artiştilor plastici; puţin mai încolo începe un pic de viaţă: mîncătorii, patiserii – noroc cu apropierea funcţionărimii din palat:

… traversînd parcul murdar, cu oameni dubioşi zăcînd pe bănci, ieşim în Dinicu Golescu. Aici sare-n ochi un Carreforur Market (cam trist şi gol) şi-un magazin cu marfă „din Germania”. Benzinăria pare că mai ia puţin din aerul trist al hotelului dezafectat din spate – Astoria. Intrarea pe Witting pare că-i pusă un pic în valoare – şi cam atît:

Uitaţi-vă înc-o dată la poze; veţi vedea… lipsa; lipsa oamenilor. La orele prînzului, aici nu se întîmplă nimic; nu eşti într-un hub urban, ci într-un cartier, ca oricare altul.

Nu se întîmplă nimic la Gara de Nord, ăsta e adevărul; locul nu are nici un ceva, o marcă a lui; locul nu mai e important pentru restul oraşului. Iar gara, ca întreagă zonă, nu se va rebrăndui, nu se va repoziţiona de la sine în conştiinţa şi utilitatea publică.

Deci ce va fi pe-aici în viitor, eu nu ştiu; chiar nu ştiu.

Referinţe:

17 comments to vad la Gară

  • Ce e peste drum de MT supravieţuieşte datorită MT-ului. La 8 dimineaţa se stă şi 20 de minute pentru un covrig (asta dacă vrei orice covrig, dacă ai preferinţe – mac+sare sau susan – aştepţi şi mai mult). La fel şi 2nd hand-urile, că la 600 – 1000 RON salariu nu prea îţi permiţi altceva. Când se aduce marfă acolo, juma’ din MT dă fuga. În rest… în clădirea palatului CFR sunt 2 restaurante (cel al CFR-ului face o pastramă deosebită), dar la alea mănâncă mai mult angajaţii de la Metrorex şi CFR + şefimea.

  • hm

    Se simte că MT ţine zona adiacentă în viaţă.

  • Ando

    N-am să înţeleg niciodata ce rost are tramvaiul-fantomă 42 când tot de la terminalul de la Pţa.Presei pleacă autobuzul 105 care
    are, cât de cât, o ritmicitate şi care, oricum ajunge mult mai repede la gara de Nord…d’ale ITB-ului!

  • Trebuie să aibă şi vatmanul ăla unde să îşi facă orele… şi trebuie ca RATB să se asigure cumva că nu parchează nimeni pe linia de pe Bd. Expoziţiei, pe unde se face accesul şi retragerea liniei 41.

    Acum o săptămână am mers cu 42 de la un cap la altul… după un telefon la RATB pt a mă informa asupra orei de plecare de la gară. Astfel: tramvaiul a venit cu 7 minute mai devreme decât trebuia şi a plecat cu 5 minute mai devreme decât trebuia. A mers cu 20 km/h pe tot traseul, mai puţin pe Clăbucet unde e 10 km/h maxima. De la gară a plecat cu subsemnatul + un boschetar care împuţea tot vagonul şi care era deja în tramvai. Până la Victoriei boschetarul şi-a terminat haleala, lăsând jumătate de pâine şi alte resturi menajere pe jos şi s-a mutat mai în spate. Au urcat 2 persoane. La Piaţa Ion Mihalache au mai urcat 2, la Turda nu a urcat nimeni, dar a coborât boschetarul. La Piaţa Domenii au mai urcat vreo 10 oameni (s-a atins încărcarea maximă: 12 călători)… la Clăbucet au coborât toţi, cu excepţia subsemnatului… aşa că vatmanul, speriat, a venit la mine să mă informeze că face la dreapta acolo :)) Am rămas în tramvai şi am mers până la Piaţa Presei, unde am ajuns la fix 30 de minute de la plecare (pe hârtie semicursa are 34 minute).

  • Ando

    Dr.2005: o singură dată l-am folosit pe 42…acum câţiva ani ; ninsese, nu ştiu de ce nu venea 41, 330 nu venea nici el şi a apărut ”un strigoi” de 42.L-am luat ca să ajung la Chibrit şi să iau metroul…Ce-am păţit până a ajuns la Piata Chibrit 🙁

  • Dan

    Prin studentia mea trenurile aveau 10-14 vagoane si in anumite zile sau la anumite ore se circula in picioare pe culoar. Cam dupa 2003 a inceput decaderea accelerata; pe de o parte au fost reabilitarile nesfarsite de pe coridorul 4 (urmate de furturile de cabluri), pe de alta cresterea economica a umplut strazile de masini. Nu cred ca se putea evita un astfel de scenariu; pe aici pe la mine a existat pana acum 50 de ani o retea nationala complexa de cai ferate din care acum au mai ramas doar cateva magistrale iar garile care deservesc trenurile nationale sunt prin zone linistite ale oraselor…

  • Ando

    “…locul nu are nici un ceva, o marcă a lui; locul nu mai e important pentru restul oraşului.”
    D

  • Ando

    Hai ca iar am apasat aiurea pe butoane.
    Revin cu citatul de mai sus:

    “…locul nu are nici un ceva, o marcă a lui; locul nu mai e important pentru restul oraşului”.
    De multe ori, suntem tentati sa atribuim unei anumite zone numai
    valente comerciale.De ce numai asa ? Zona poate fi revitalizata nu numai cu chioscuri si buticuri.
    Avem atatia urbanisti si arhitecti talentati care pot propune proiecte deosebite.

  • hm

    nu de talent ducem lipsă…

  • Alex

    Imi pare pare sincer rau ca, am o parere oarecum diferita de cele exprimate mai sus; poate ca CFR-ul ajunge aleatoriu..la destinatii dubioase..la ore…neasteptate, insa da-ti-mi voie sa-mi intind picioarele intr-un vagon, sa pot merge la toaleta, sa pot fuma, sa pot merge la vagonul restaurant !!! Va propun o comparatie: Bucuresti-Sibiu, pe axa Sud-Nord si Bucuresti-Tulcea, pe axa Bucuresti-Sud…tren v. microbus ?!

  • hm

    de fumat, nu prea se mai poate fuma in tren! Iar noile compartimentari ale vagoanelor au rapit farmecul de a sta pe culoar, cu coatele sprijinite pe geam…
    A, si nici geamurile nu se mai deschid, pen’ca avem climatizare…

  • Alex

    ..de acord(eon) ! Depinde ce vrem ?! Imi aduc si eu aminte de placutele vremuri ale tineretii…”e pericolos sporgesi”..parca asa era inscriptia…de caterinca din tren, ascunsul de nas, gaigicarela, agatat, etc ! O tempora…

  • Pe Bucureşti – Sibiu trebuie să fii sado-maso ca să mergi cu trenul… preţul e mare, timpul de parcurs la fel… da’ măcar ai satisfacţia că de la Braşov la Sibiu rămâi aproape singur în tren, anul trecut am mers cu 1527… fix 27 persoane între Braşov – Sibiu. Pe Bucureşti – Braşov e plin, că aşa e acolo, dar după Braşov rămâne pustiu. Excepţie fac anumite veneimente, gen Artmania, da’ şi pe ăla l-a nenorocit un primar nenorocit cu nume nemţesc (Artmania 2014 o să aibă loc într-o hală a fostei fabrici Balanţa, nu în Piaţa Mare).
    Între Bucureşti şi Tulcea nu e mare diferenţă între tren şi autobuz… de ceva vreme s-a renunţat la Desiro-ul direct, fiind asigurate legături la cele 2 trenuri regio care mai circulă pe Medgidia – Tulcea. Dimineaţa e o grupă de 2 vagoane, care se detaşează la Medgidia şi pleacă spre Tulcea. După-amiază e legătură la 10 minute, care poate să fie un Desiro, poate să fie o Malaxa 700 sau poate să fie un LDH cu 1 vagon sau 2, după noroc. În schimb, rute precum Bucureşti – Braşov/Craiova/Buzău rup tot, de aici şi numărul foarte mare de trenuri (cam din oră în oră). Pe Bucureşti – Craiova biletul de dubă e 50 RON şi face vreo 5 ore, via Piteşti. Biletul de tren e 60 RON la IR (3h10min) şi 30 RON la R (3h30 – 5h, în funcţie de numărul de opriri).

  • Alex

    Depinde cu CE vreti sa mergeti: Bucuresti-Sibiu, “business” (toate facilitatile normale
    incluse~) 375 Lei, timp de parcurs, trei ore si treizeci de minute, intr-adevar putine persoane dupa Brasov…nu mai am anii…sa merg pe culoar s-au la clasa “pregatitoare” !! Bucuresti-Tulcea (sase ceasuri) cu un tren decent. fara schimbare (!), fata de 4.5 ore cu autobuzul…la cheremul soferului !

  • 375 RON? Te referi la avion, nu? Sau la taxi? Că trenul nu e atât de scump până acolo.

  • Alex

    VA REFERITI la, internationalul Buc-Viena cu oprire la Sibiu !

  • Există un singur tren între Bucureşti şi Viena… şi ăla nu trece prin Sibiu.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>