despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

… dar EU, societatea civilă?

… cînd e vreun subiect care atinge viaţa oraşului nostru ne-am obişnuit să ne aşteptăm să vedem ce-are de zis coana societate civilă de zis; adicătelea nu tanti Florica de la parter, nici nea Costică de la atelier, nici Mişu, taximetristul; ci alţi oameni, cu şcoală, caracter, înţelepciune – oameni care ştiu şi care înţeleg; oameni care, fiindcă şi ştiu, şi înţeleg, vorbesc în numele nostru şi-şi zic, pentru asta, lideri de opinie.

Aşadar, societatea civilă zice una, zice alta; despre case, despre străzi, despre maşini, despre biciclete, despre cîini, despre pisici, despre parcuri, despre dracu, despre lacu.

Dar nu oricine zice şi este societate civilă – parcă ne-am mai lovit de treaba asta; pentru că, atunci cînd e vorba de alegeri, de priorităţi, de interes public, agenda societăţii civile nu se pupă neam cu agenda bucureşteanului.

Ciudat, nu? cum societatea civilă e mai ruptă şi mai departe de interesele celui în numele care, chipurile, vorbeşte decît cel mai incompetent şi mai corupt primar. Ironic; dacă această ironie n-ar fi, odată-n plus, tot pe spinarea cetăţeanului.

Aşadar, mai astă săptămînă, îşi votă cum vru el bugetul, Primarul – de sări de cur în sus, săraca societate civilă, de parc-o fi ciupit-o careva de ouă.

Că – vezi mata – de pildă, nu se face să sapi un tunel pe dedesubt, pe la Casa Poporului; că nu se face să lărgeşti nu-ş e străzi pe care te vede Dumnezeu, săracul, pînă le străbaţi. Dac-o fi după coana societate civilă, ne-am duce şi la cimitir traşi de şasă ciclişti frumoşi.

Vedeţi voi; fiecare din aceste lucrări – şi altele, care-s doar în faşă – ar aduce dragului nostru oraş ceva mai mult, ceva mai bine.

Înjuraţi Basarabul, dar cele sfertul de oră cîştigat folosindu-l vi-i de folos, cînd vă grăbiţi undeva. Plîngeţi după Matache, dar minutul şi jumătate pe care-l faceţi din Victoriei pînă pe Ştirbey Vodă vi-i plăcut…

La fel şi cu pasajele de la Aurel Vlaicu, de la Doamna Ghica…

Rîdeţi şi acum de ideea autostrăzii suspendate, dar vi se pare normal ca din Fundeni să poţi ajunge în 1 Mai, de exemplu, urcînd pînă în centru? Sau, din Giuleşti, să nu au cum să ieşi înspre partea de nord-est a oraşului decît ocolind pe la Podul Grant?

Aşadar, despre ale cui interese citim în presă, atunci cînd citim vrerea societăţii civile? Nu pricep…

Dar EU, eu nu-s societate civilă? Ba cred că sînt. Doar că eu… eu vreau să fie mai bine, să simt că ceea ce se face le e de folos oamenilor!

9 comments to … dar EU, societatea civilă?

  • florin

    Societate civila-adica traim intr-un regim militarizat!?
    Misto rau treaba cu “sasa ciclisti frumosi”!

  • hm

    păi… alde Onţanu nu-i… general???

  • Ando

    Săptămâna trecută, am văzut pe TV5Monde un reportaj mai amplu despre Elveţia…au fost abordate mai multe aspecte.
    Ce am reţinut, în mod special: autonomia locală funcţionează în primul rând prin consultarea tuturor cetăţenilor pentru toate problemele de interes general.Pentru orice astfel de aspect, se organizează referendum.Era dată ca exemplu o mică localitate din cantonul Neuchatel unde se fac anual 11-12 referendumuri pe probleme locale !!!

    Deci vrăjeala asta cu “societatea civilă” dar din care fac parte numai “unii”, a fost încurajată la noi, bineînţeles pentru că sunt alte interese în spate, ca de obicei.

    N-am date dar sunt tare curios dacă toţi cei care fac parte din diversele ONG-uri, atât de vocale ”contra”, sunt şi ei la zi cu taxele şi impozitele , aşa, ca persoane fizice responsabile.

  • hm

    ești chiar obraznic… păi, după ce salvează omu’ societatea… mai are timp să meargă la Impozite?

  • Ando

    Te rog să nu te mai iei de Onţanu !

  • Te plângi că nu avem societate civilă, apoi te plângi că agenda ei nu se pupă cu agenda bucureşteanului (?!) Cu agenda cărui bucureştean? A moşului/babei care votează cu Oprescu că aşa îi spune administratorul de bloc (da, cel puţin la mine în zonă 3/4 din vecini o ţineau sus şi tare că vine Oprescu şi reabilitează termic blocurile, că aşa le-a făcut pe cele de pe strada cealaltă… degeaba le spuneam eu că aia e treaba primăriei de sector, ei nu şi nu)? A posesorilor de SUV care îşi parchează acum maşinile pe pista de biciclete de pe Buzeşti şi pe banda 1? A miniştrilor şi parlamentarilor care acum pot merge cu nino-nino mai repede de la Guvern la Casa Poporului şi retur?
    Cine a mai pomeni să faci lărgiri de străzi ÎN CENTRUL oraşului?
    Hm, ai fost vreodată la Budapesta? Ai văzut cum se circulă acolo, cum e transportul în comun, cum se merge cu bicicleta? Ştii ce proiecte au ei în materie de infrastructură urbană? Ia fă un pic de muncă de cercetare şi spune-mi cine se ocupă de transport acolo şi ce trecut are. Dacă nu găseşti, spune-mi şi te informez eu (acum nu prea am timp, dar peste o oră şi ceva când ajung acasă pot să scriu mai mult).

  • hm

    Fiecare vede ce vrea!
    Eu văd şi şoferi batjocoriţi doar pentru că sunt şoferi.
    D-aia am făcut Buzeştiul, să se ducă nu-ştiu-cine de la guvern la parlament. S-a făcut ca să se circule bine, în sfîrşit – ŞI SE CIRCULĂ!!

    Se zice că şoferul e favorizat în Bucureşti: ei bine, e la fel de defavorizat ca şi călătorul, ca şi pietonul, ca şi ciclistul. Şoferul bucureştean nu este favorizat de autorităţi, este la fel de lăsat în plata Domnului ca şi ceilalţi!

    Repet, fiecare vede ce vrea. Eu văd ce are nevoie toată lumea din jur. Şi un oraş în care să se poată face conexiuni prietenoase şi de bun-simţ nu e un oraş rău.

  • Şoferul bucureştean nu trebuie să se înghesuie pe o fâşie lată de 0,5m împreună cu alţi şoferi. Şoferul bucureştean parchează pe unde apucă. Şoferul bucureştean, în majoritatea intersecţiilor, are timpii semaforici mai mari decât pietonii.
    Şoferul bucureştean nu e stropit din cap până în picioare la fiecare colţ de stradă. Şoferul bucureştean nu stă câte 15 minute după un M1 la Crângaşi la 7 dimineaţa şi nu circulă înghesuit (8 şoferi/m2), fundul lui stă bine mersi în maşină.

    Un oraş cu conexiuni prietenoase e un oraş mai prietenos… dar conexiuni prietenoase nu înseamnă să razi cartiere întregi ca să faci şosele. Au mai încercat unii asta, la Detroit… care Detroit acum e aproape de titlul de cel mai mare oraş fantomă de pe Glob.

    Te-ai uitat cum e cu Budapesta? Hai să îţi spun eu: autoritatea lor de transport, BKK, se ocupă de transportul public, de taxiuri, de drumuri, de ridicat maşini, de semafoare şi semnalizare, de deviat traficul şi de reparat drumurile principale, podurile şi pasajele. Investiţiile lor în viitorul apropiat nu vizează supralărgiri de drumuri şi demolări de case, ci extinderea unor linii de metrou şi tramvai! La Budapesta s-au desfiinţat parcări în spic pentru a se lărgi trotuarele. BKK este condusă de fostul preşedinte al unui ONG, pe numele lui David Vitezy. Avea nici 25 de ani când a ajuns în funcţia asta, dar de atunci poderea călătoriilor cu transportul public a crescut de la 35% la aproape 50%, iar a călătoriilor cu bicicleta de la sub 1% la puţin peste 5%. Asta în 4 ani. De la sfârşitul lui martie va începe să funcţioneze un program de bike-sharing (vei putea lua bicla dintr-o ,,staţie” şi să o laşi în alta), iar de la anul se va face suprataxarea autovehiculelor care intră în zona centrală, fie prin taxă de congestie, fie prin impunerea unei ,,taxe de transport” tuturor societăţilor cu mai mult de 9 oameni care au sediul sau punctele de lucru în zona centrală.
    Oprescu e primar de 6 ani, Dedu e director de 8 ani… observi vreo îmbunătăţire în condiţiile de trafic? Buzeşti-Berzei e o arteră cu trafic adus artificial… din impunerea de sensuri unice pe unele străzi, o parte din traficul de acolo trebuie să ocolească prin Buzeşti – Berzei. În plus, degeaba ai strada asta, dacă la Victoriei stai de 7 ori la stop, la Vulcănescu (cel puţin pe Vulcănescu e mereu coloana până după Popa Tatu!) la fel… Cam la fel e şi cu Basarabul, se înfundă în 2 străduţe – Şos. Grozăveşti şi Şos. Titulescu (nu mai zic de semafoarele de sub pod, care sunt execrabile!). Pe Şos. Grozăveşti e mereu coloană de la rampa podului până la Leul, cu toate că faza principală de la Leul este pentru Şos. Grozăveşti (având drept consecinţă blocarea Şos. Cotroceni şi a Bd. Iuliu Maniu, cu tot cu intersecţia de la APACA). Pe Titulescu dacă nu e miliţian acolo se face coloana până deasupra IDM-ului pe pod. Dar măcar podul basarab are o linie de tramvai separată de trafic, ăsta e singurul lucru bun al lui.

  • hm

    NU, soferul bucurestean este favorizat doar prin prisma faptului ca sade cu dosul singur la el in masina. In rest, e la fel de dispretuit.
    Nu s-au ras cartiere intregi pentru soferi, ci pentru a lega niste zone si pentru a reface niste legaturi distruse de unul care chiar a demolat cartiere intregi. Vezi Piata Unirii, o zona complet artificiala si haotica. Sau actuala Pta Victoriei.
    Daca nu as bate zi de zi locurile astea, as zice ca noul Buzesti nu face nimic bun, dar face.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>