despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Piaţa Scînteii, 1964

Actualizare și corectare: troleibuzul despre care se vorbește mai jos nu este 81, ci 86.

Cîndva am scris despre istoria capătului de linie de la Piaţa Scînteii. Acum mă bucur să dau peste o poză cu acest loc, publicată în „România Liberă” din 28 August ’64.

Nu se vede tot, dar se vede destul ca să ne dăm seama de cîteva lucruri. Tramvaiele pot fi ale liniei 3 (mergea în Ghencea, ca 41-le de azi, doar că prin 1 Mai-Matache-Izvor-Panduri) sau 4 (mergea în Colentina, prin 1 Mai-Sevastopol-Ştefan cel Mare-Lizeanu); astea întorceau acolo. Troleul este 81; ceea ce-i un pic ciudat – iată de ce:

81 este cea mai veche linie de troleu din Bucureşti. Primul ei traseu – în ’49-’50 – a fost de la Hipodrom la Piaţa Victoriei. În anii următori s-a prelugit; de la Aeroportul Băneasa în Cotroceni şi apoi în Militari, pe la Gara de Nord.

Interesant era că de la Fîntîna Mioriţa, spre centru, 81 a mers, o vreme, prin spatele Casei Scînteii (pe străzile Tipografilor şi Poligrafiei).

La începutul anilor ’60, traseul lui 81 a fost scurtat; nu mai ajungea la Aeroportul Băneasa, ci doar la Piaţa Scînteii, însă temporar. Unele surse ar contrazice faptul că în 1964 troleul 81 încă ar fi întors la Piaţa Scînteii.

De la sfîrşitul anilor ’60, linia 81 a circulat între Aeroportul Băneasa (unde avea un capăt de linie elegant) şi Gara de Nord, ocolind Piaţa Victoriei prin Monetăriei-1 Mai-Titulescu. A dispărut odată cu celelalte troleibuze din nordul şi centrul oraşului, după ’85.

Cunosc bine capătul de linie de la Scînteia; niciodată nu am văzut trolee acolo în anii ’70-’80, deşi firele rămăseseră. Nu mai ţin minte firele de troleu de pe bulevardul Expoziţiei; parcă s-ar fi montat odată cu construirea liniei de tramvai la începutul anilor ’60 (a fost o perioadă scură cînd tramvaiul 3  a fost prelungit experimental de la Scînteia în Chitila).

După Revoluţie, 81 a reapărut pentru cîţiva ani, între Piaţa Presei (de-acum) şi Sfinţii Voievozi – prin Expoziţiei-Griviţei-Gara de Nord. Apoi – gata; s-a desfiinţat pentru vecie; în 1993 se începea lucrul la World Trade Center şi capătul de linie a fost afectat.

Un alt experiment eşuat a fost şi linia de troleu de pe bulevardul Poligrafiei, montată între Piaţa Scînteii şi Jiului. Din ce ştiu, nu s-a folosit vreodată, nici înainte, nici după Revoluţie.

15 comments to Piaţa Scînteii, 1964

  • florin

    Nu mai vazusem de mult vechea statie de la Scanteia.Cat priveste troleele ba au circulat ba au disparut.Linia aia pana la Jiului era cam fara rost.Tramvaiul 3 a circulat intre Mezes(Chitila) si Casa Scanteii.De multe ori la Chibrit,ma urcam intr-un tramvai sperand ca e 20 dar,surpriza,se transforma in 3 dupa cum ii venea vatmanului.

  • hm

    parcă fusese, la un moment dat, şi un 3 barat. Nu-s prea sigur…

  • Ando

    In primvara lui 1956 traseul lui 81 a fost prelungit
    de la Pta.Victoriei pana la Gara de Nord, asa ca traseul complet
    in acel an era : Aeroport Baneasa- Pta. Scanteii- bd. Kiseleff- Pta.Victoriei-
    Bd. Titulescu-str.Maltopol-Bd.Gh Duca-Gara de Nord.

  • florin

    A fost si 3 barat.Iesise o moda cu barele astea;cred ca denumeau linii provizorii.Una din contributii a fost la argoul de zi cu zi in expresii de genul:”Esti un zero barat”.

  • hm

    exact 🙂

    tin minte binisor baraturile. Cel putin la autobuze erau linii, mai degraba, care functionau pe un segment aglomerat al traseului ne-barat sau se bagau oleaca in stanga sau in dreapta.
    Cand a fost „reforma numerelor”, baraturile de la autobuze au primit, indeobste, indicative cu 200. Iar liniile rapide (31R avea statie la Scanteia si apoi la Televizuiune… sau la Triumf?) au primit indicative cu 300…
    Tot atunci, o scurta vreme, tablitele cu 100 erau scrise cu negru pe fond alb si cele cu 200 cu alb pe fond negru (sper sa nu le fi incurcat). Si cele cu 300 cu verde pe fond alb.

  • Anastasiu

    Autobuzele 105, 148, 149, 349, 204, 304, 161, 261, 361, 250 (ulterior 350)… cam astea intorceau aici in anii ’80.
    Dupa ce au disparut 3 si 4, a fost infiintat 41. Dar inainte de a fi inaugurat 41 a existat autobuzul 305, care mergea pe traseul sau!!!

    Parca a fost o perioada si un tramvai 31, pe linia de la Expozitie. Vaga amintire 🙂 Parca mergea la Gara?

  • hm

    ba a fost si un 306 care-l dubla pe 305. Pe astea circulau DAC-uri articulate, restul autobuzelor care intorceau aici erau IK-4.

    Intorcea si 131, dar nu intra in bucla terminalului.

    Pe 3 erau Tatre si pe 4 V3A, cam asa am prins eu 🙂

  • florin

    A fost la un moment dat un tramvai care intorcea intr-o bucla aflata cam la jumatatea Bulevardului Expozitiei.Aceasta bucla exista si azi.

  • Da, tramvaiul 42 intorcea in bucla respectiva.

  • hm

    Da! Era! Si eu l-am luat odata – dar nu mai stiu daca inainte sau dupa ’89. Parca un pic inainte?, nu stiu ce tramvai sa fie fost. Nu mai tin minte cand s-a infiintat 42. Stiu ca mergea ca 41, dar cotea inspre Valea Cascadelor…

    Dar bucla nu mai e cea de azi, cea veche era mult mai apropiata de Spitalul CFR.

  • hm

    Si, tot de la Scanteia, mai era un 349, care ducea pana la Aeroportul Otopeni.

  • nicolae

    Parcă ţin minte că, totuşi, pe bulevardul Expoziţiei a circulat niscai troleibuz, şi anume linia 86, parcă, chiar în 1964, când s-a inaugurat cu mare pompă Expoziţia realizălrilor economiei naţionale, la 20 de ani de la 23 August 1944 etc.
    Aşa ţin minte, dar …n-aş putea băga mâna în foc (poate e un fenomen de “falsă memorie”…), şi nici n-aş putea să spun câtă vreme a circulat.

  • nicolae

    Revin cu o precizare, privind mai bine poza publicată mai sus:
    troleibuzul din imagine nu e 81 (care, din câte ştiu, na avuit capătul acolo niciodată…), ci tocmai acel 86, care venea până acolo pe bulevardul Expoziţiei.

  • hm

    În 1963, troleibuzul 86 era dat pe traseul Delea Noua-Popa Nan-Foisor-Romana-Victoriei-Triumf-Scanteia-Aeroport Baneasa. (uite, eu nu stiusem!!!)
    http://carti.tramclub.org/05/003
    Asa ca in 1964 putea foarte bine se fie dus la Piata Scanteii, via Gara de Nord-Grivitei-bd. Expozitiei.
    Si e foarte probabil ca ulterior sa se renunte la acest traseu si sa circule de pe Grivitei in Pajura.
    Multumim mult!

  • Dan Nietzsche

    Am locuit în zonă. 1959-1965 aici era capătul tramvaielor 3 și 4. Bucla s-a renovat când Hipodromul de vis-a-vis a fost transferat la Ploiesti.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>