despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

pentru o înfrumusețare a axelor centrale

Să zicem că Bucureștiul – pe lîngă faptul că s-a mai și suit în trenul istoric greșit – a mai și pierdut alte trenuri bune.

Se vede cu ochiul liber! Distrugerea centrului, demolările nenorocite au schimbat ireversibil fața Capitalei. Și – în zilele noastre – lenea, ura și nepăsarea publică au stricat și mai mult.

E de-ajuns să te plimbi pe cele două mari axe centrale: de la nord la sud și de la est la vest (c-vem noroc, măcar, cu Calea Victoriei, a cărei amenajare a pus-o în valoare și i-a oferit o dimensiune omenească!)

Ce s-ar putea face – nu într-atît de costisitor și împovărător – ca să mai iasă ceva bun din șoselele astea centrale?

Să vedem, pas cu pas.

Axa nord-sud: Lascăr Catargiu

Avem norocul de-a avea, aici, un bulevard armonios, încîntător, cu scuar central care – deși îngust – e umbros, cu platani care încep să creasă frumos. Singurul ghinion e că trotuarele sînt folosite pentru parcarea riveranilor; dacă s-ar opri asta cu desăvîrșire, lățimea lor ar permite și circulația fără necaz a bicicliștilor.

Axa nord-sud: Gheorghe Magheru, Nicolae Bălcescu

Făcînd abstracție de toate cuvenitele plombe apărute în anii de după Război…

   

… frumusețea blocurilor interbelice este copleșitoare. La fel și decăderea lor, bine-nțeles! Cum pleci din Romană, treci pe lîngă trei-patru imobile părăsite, șubrede; mai departe te apasă urîțenia neîngrijirii clădirilor Aro și Ciclop. Este îmbucurătoare tendința recentă de-a reface o parte din blocurile părăginite, dar asta nu face aceste bulevarde cu mult mai prietenoase.

Ce supără omul aici este îngustimea trotuarelor și lărgimea carosabilului; supără lipsa arborilor pe margini. Avem, totuși, noroc că pe partea dreaptă – cum mergem spre Universitate – găsim bretea de parcare și trotuare duble, generoase. Nu putem să ne plîngem prea tare de reamenajarea lor din ultimii ani; dar ne putem plînge de felu-n care reamenajarea asta s-a păstrat…

Deoarece pe aici se circulă mult și cu viteză, zgomotul este uriaș, mersul pe trotuar este obositor, chinuitor. Cu siguranță n-ar fi un capăt de țară să renunțăm, cumva, la vreo două benzi de bulevard pentru a crea mai mult loc pietonului și biciclistului.

 

… ar fi de-ajuns? Le-ar face mai frumoase, mai prietenoase? Sau n-ar fi – poate – mai nimerit să se creeze pe mijloc un scuar pe care să fie plantați copaci, care să mai îndulcească brutalitatea inutilă a lărgimii bulevardului?

Știți? – se vorbește neîncetat de importanța descurajării tranzitului auto central; și dacă vrem asta chiar trebuie să îngustăm bulevardele Magheru și Bălcescu. Știm prea bine că ocolirea Centrului e o chestiune anevoioasă, întrucît așa-zisul „inel” nu e funcțional; dar Bucureștiul are încă o rețea de străzi secundare pe care s-ar putea circula mai bine dac-am începe să folosim cu cap spațiile risipite pentru parcarea și lăsarea mașinilor.

Axa nord-sud: Ion C. Brătianu

Nu cred că există vreo altă bucată de arteră mai pocită, mai neprietenoasă, mai proastă ca cea dintre Universitate și Unirii! Fiindcă acest bulevard s-a tăiat tîrziu, e neprietenos, nefericit, amestecat, nearmonios.

Iar între Colței și Lipscani trotuarul pentru oameni este o glumă proastă pe ambele părți!

Cele două lindicuri de scuaruri centrale sînt ridicole; chiar dacă s-au replantat copăcei, tot nu ajută defel la crearea unei aparențe omenești, prietenoase. Chiar nu știu de unde s-ar mai putea face loc pe-aici, dar e nevoie de loc pentru oameni; mai ales fiindcă ne aflăm în plină centru; mai ales fiindcă sîntem la intrarea-n zona de atracție turistică a Centrului vechi…

O reconfigurare curajoasă trebuie să îngusteze partea centrală a bulevardului de la două benzi pe sens la una singură; și spațiul cîștigat trebuie oferit bicicletei – fiindcă azi, practic, nu se poate merge pe două roți între piețele Unirii și Victoriei!

Axa est-vest: Carol I

O plimbare dinspre Calea Moșilor spre Universitate ar putea fi o încîntare… dacă n-ar frapa putoarea, zoaiele și gunoiul. Sînt de-acord că nu prea-i mare lucru de făcut pe-aici, din punct de vedere al infrastructurii. Bulevardul e deja potrivit de-ngust, trotuarele-s îndestulător de largi pentru pietoni; însă-i drept că nu știu cum e mai bine să facem ca să găsim loc bun și sigur pentru biciclete. În zona aceasta e mai importantă revitalizarea locuirii și curățarea imobilelor comerciale prăpădite și abandonate. Zona Pieței Rosetti ar putea oferi mai mult – în acest moment statuia din scuar este pur și simplu nimicită de stîlpii uriași ai rețelei de troleu. Clădirile ce mărginesc segmentul dinspre palatul Ministerului Agriculturii sînt uimitor de căzute, iar trotuarele prea mici față de lățimea bulevardului.

 

Axa est-vest: Elisabeta

Coborînd spre Cișmigiu, trecem pe lîngă clădiri spectaculoase, monumentale, intercalate de bucăți coclite de oraș. Cu oarece noroc, pare c-am avea trotuare mai late, dar ne supără lipsa copacilor frumoși și egali care-ar schimba aspectul știrb de azi. Dispariția scuarurilor din preajma celor patru statui de la Universitate e tristă, cumva – dar e foarte drept că s-a născut un spațiu liber, prielnic oamenilor care vor să șadă, să se adune, să piardă vremea; cu ceva mai multă stăruință s-ar putea păstra curat, elegant și folositor.

  

Să nu uităm, însă, că-n viitor metroul va trece pe-aici, pe dedesubt. Chiar dacă viitorul ăsta nu-i imediat, într-un fel, „n-are rost” să te-apuci de înfrumusețări, de investiții – dar partea proastă-i că în tot acest timp vom sta pe loc.

Și să nu uităm că ne aflăm în Centrul nostru unde se înfundă – ce rușine! – atîtea capete de tramvaie care nu-s nicidecum legate: Vasile Pârvan, Piața Unirii, Sfînta Vineri, Sfîntu Gheorghe. Și Sfîntu-așteaptă.

9 comments to pentru o înfrumusețare a axelor centrale

  • Ando

    Tramvaiele 5,16 şi 21 duse la terminalul de la Sf. Vineri (unde întorc deja 14,40 si 55). Liniile de legătură există, nu-i nevoie de nicio investiţie.
    Reconfigurat şi amenajat apoi actualul terminal de tramvaie din faţa bisericii Sf.Gheorghe astfel încât să se pună în valoare şi monumentul “Km0” şi să devină un spaţiu, un ansamblu numai pentru oamenii care, aşa cum ziceai: vor să șadă, să se adune, să piardă vremea.

  • hm

    O să rîzi (o să plîngi) dar terminalul ăla de la Sfînta Vineri e atît de prost gîndit, încît nu poate acomoda multe linii diferite.

  • Vlad

    Ar fi necesar sa se largeasca trotuarul pe Magheru: este prea ingust si la ora de varf e inghesuiala mare. Mi se pare ca Magheru a fost construit pe modelul unui Avenue new-yorkez; diferenta e ca in New York sunt multe Avenues Nord-Sud http://www.thirteen.org/metrofocus/2012/02/unlock-the-grid-then-ditch-the-maps-and-apps/, dar in Bucuresti e practic numai una. Est-vest mai sunt si alte artere (cum ar fi Titulescu/Stefan Cel Mare) dar Nord-Sud pe ambele sensuri e doar Lascar Catargiu/Magheru/Balcescu/Bratianu (desigur, e si Calea Victoriei pe un singur sens).

  • Primarul Oprescu a zis că terenul se va degreva de mașini parcate în zona Magheru atunci când se va lărgi parcarea Intercontinental cu un nou tunel, sub str. Edgar Quinet. În mod logic însemna că se va degreva și de trafic, fiindcă e mai comod să lași mașina în parcare cât ai treabă.

    Dar parcări subterane a făcut la fel de multe pe cât a făcut autostrăzi suspendate 😀

    • Orice amenajare pentru maşini ATRAGE trafic. Iar o parcare subterană, într-un oraş în care poţi să laşi maşina gartis oriunde pe trotuar, pe banda I sau pe colţul intersecţiei, nu o să schimbe nimic o parcare subterană.

  • hm

    Găbița o să facă parcări suspendate și autostrăzi subterane. Hop ș-așa.

  • (Strict dpdv al traficului)
    Se pot face multe pentru ,,axele centrale”. Primul lucru care trebuie făcut e să fie asigurată fluenţa a 2 (DOUĂ) benzi pe toată lungimea drumului. Nu 1, nu 5, nu 7, nu 3,14, ci două. Evident, completate cu benzi pentru dreapta/stânga de lungimi corespunzătoare în diversele intersecţii. În rest, inclusiv Magheru se poate îngusta lejer la 2 benzi pe sens pentru traficul general. Acum să o luăm pe rând:

    1) Lascăr Catargiu
    Din cele 3 benzi pe sens, banda 1 se poate transforma în bandă pentru transport public ŞI biciclete. O lăţime care să permită depăşirea în siguranţă a unui biciclist de către un autobuz ar fi undeva la 4,5 m (2,6 m lăţime autobuz, 1 m distanţă laterală faţă de biciclist). Lăţimea unui sens este de 11m. La 2 benzi pentru trafic general late de 3m ne rămâne o banda 1 “extra-large” de 5 m. La Romană s-ar putea permite pentru vreo 50m intrarea maşinilor pe b1 pentru viraj dreapta, care oricum s-ar putea face doar cu intermitent, pentru a nu fi blocate autobuzele (de fapt, în toată Piaţa Romană toate virajele la dreapta, adică toate intrările în rond şi ieşirile din el al trebui făcute cu intermitent.

    2) Pe acelaşi principiu, lui Magheru şi Bălcescu le-ar rămâne 2 benzi “extra-large” de 5m + 2 benzi de 3m pe fiecare sens, iar de restul se poate lăţi trotuarul pe partea cu Scala.

    3) IC Brătianu e perfect practicabil pe 2 roţi, încadrarea bicicliştilor pe mijloc (dinspre Universitate spre Unirii) se poate face când au roşu maşinile la semaforul de la Colţea, prin accesul din Piaţa Roma; în sens invers e mai complicat, pentru că fluxul de maşini care vin din pasaj e aproape neîntrerupt. Cu puţină implicare, se poate face o fază dedicată pentru biciclete la semaforul de la Colţea, care să permită doar trecerea bicicletelor spre Universitate, să zicem cu 10 secunde înainte să se facă verde pentru restul maşinilor. Altă soluţie nu ştiu dacă e, că mutarea intrărilor în pasaj e cam grea. Între rampele de acces în pasaj nu prea se poate face mare lucru, dar cu o mică îngustare de benzi se pot crea 2 piste de biciclete de 1m lăţime, deci cam la limită. Mai departe, doar pentru biciclete, se poate trage o pistă pe lângă Parcul Unirii (cu sacrificarea unei benzi), obligatoriu protejată cu scuar ŞI parapete (deşi iarna o să fie nenorocire, deszăpezirea o să o facă Dumnezeu, după modelul Victoriei), care pistă să aibă o fază dedicată de semafor pentru stânga pe Unirii (spre Alba Iulia) şi înainte spre Cantemir, iar apoi fază dedicată stânga pe Splai şi înainte pe Cantemir.

    3) Pe Carol, între Moşilor şi Rosetti nu ai ce să îi faci. Între Rosetti şi Universitate (şi, mai departe, spre Kogălniceanu) poţi aplica soluţia cu banda 1 mai lată şi benzile 2 şi 3 mai înguste. De la Victoriei în jos spre Kogălniceanu poţi lejer să reîmparţi drumul, adică să lărgeşti banda de pe sensul spre Centru, iar pe sensul spre periferie să ai 2 benzi ca acum, iar banda 1 actuală să o desfiinţezi şi să o împarţi jumate pentru biciclete, jumate pentru lărgirea trotuarului. Traficul nu e atât de aglomerat acolo cât să necesite bandă pentru troleu/autobuz. Sau laşi situaţia actuală şi creezi – prin marcaj – posibilitatea troleului să iasă puţin în banda 2 pentru a depăşi un biciclist mai lent.

    P.S.: Pentru siguranţă, pe toate zonele descrise de mai sus, e necesar ca viteza autovehiculelor să fie de MAXIM 50 km/h.
    P.S.2: Evident, toate propunerile pleacă de la ideea că maşinile parcate de-a-n pulea pe trotuare şi banda I se “evaporă” sau se mută în parcările cu plată din zonă.

    • hm

      Mulțumesc! Pare puțin să scriu doar atât, dar n-am ce adăuga, n-am ce combate, n-am ce comenta. Fiindcă e așa!
      Mulțumesc.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>