despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi

E vremea să ne-ntoarcem pe străzi – cu maşinile vechi şi cu poveştile lor.

Încep cu acelaşi model de maşină cu care lansam anul trecut serialul nostru – cu o Octavie:

… spendid exemplar, ce mai! Merită două poze. Şi ce-mi mai place numărul acela model vechi…

Mergem să vedem o maşină despre care nu spunem tromboane cînd o numim de legendă – un Peugeot 504:

aici avem un station-wagon utilitar; un exemplar rar pe la noi. Peugeot a construit minunăţia de 504 din ’68 pînă-n ’83.

Să vedem o altă maşină indestructibilă – un Volvo 244:

urmaşul seriei 140 s-a fabricat de-a lungul anilor 70 şi 80. Pe vremea comunismului era maşina preferată a corpului diplomatic.

Seria 100 de la Audi a avut – de-a lungul anilor – vreo patru modele. Iată primul dintre ele, fabricat la începutul anilor 70:

Moskviciul a fost o maşină întîlnită des acum 30-40 de ani pe drumurile noastre. Am văzut un exemplar (acum dispărut de pe stradă) din seria 412 aici; să vedem cum arăta şi seria 408:

… cam prea, prea îmopoţonat, nu-i aşa? Cu toate astea, maşina avea un soi de stil, un soi de graţie. Şi-un miros inconfundabil de gaze arse în urma ei…

Îmi place plăcuţa cu “R”. Prescurtarea “R” a fost înlocuită cu “RO” pe la-nceputul anilor ’80, cred.

Seria 408 s-a construit prin anii 60 – 70. De la mijlocul anilor 70 a fost restilizată şi modernizată. Ce a rezultat, s-a importat la noi sub numele de 1500:

Sovieticii l-au fabricat, în diferite fabrici, pînă-nspre anii 90.

Ia hai să vedem un alt Fieţel – un Panda:

Fiatul Panda (prima serie Panda) s-a construit de-a lungul anilor 80. Era o maşină simplă, foarte simplă, fără curbe şi rotunjimi; pînă şi parbrizul era drept-drept.

Maşina din poza a doua este – să fim cinstiţi – un Seat Marbella; e acelaşi lucru, dar fabricat nu în Italia, ci în Spania. SEAT a produs maşini în parteneriat cu Fiat între anii 1950 şi 1980; apoi a fost cumpărat de Volkswagen, dar modelele anilor 80 erau, încă, Fiaturi-Fiaturi.

Dau să închei cu o maşină groaznic de urîtă – dar despre care nu poţi spune decît: “şi ce dacă e urîtă?”

… un SAAB – seria 900:

Bocciu? Da! … şi cu toate astea, ce dacă! Din ’78 pînă în anii 90, maşina asta a fost privită ca fiind sigură şi de încredere; asta e mare lucru!

… de data asta, toate pozele sînt de la Ando; mai puţin cea cu Volvo-ul. Ce să mai zic? Mulţam!

(alte şi alte maşini – aici)

12 comments to 7 maşini vechi

  • Saabul ala alb de la mine din Crangasi nu mai e acolo. Si nici ambulanta Mercedes veche care a stat o vreme cam in acelasi loc n-am mai vazut-o …

  • Dacă intră în inventarul ăsta şi două motociclete vechi, le puteţi vedea aici: http://wwwcalatoriivirtuale.blogspot.com/2012/03/doua-motociclete-vechi.html

    E o Jawa şi un Simson. Recondiţionate, cred că ar fi atractive şi interesante. Nu ştim să păstrăm şi să valorificăm astfel de obiecte. Spre pildă, acum se vinde un R 4 de la începutul anilor 50 ai secolului trecut, perfect funcţional, şi folosit zi de zi! Îl puteţi vedea aici: http://blog.hemmings.com/index.php/2012/03/24/hemmings-find-of-the-day-1954-renault-4cv/

  • hm

    adrian, se pierd, se pierd… măcar în poze să le mai avem
    Constantin, la motociclete nu prea mă pricep, dar Simsonul ăla chiar e o piesă!

    4CV e un Renault pe care cred că nu l-am văzut niciodată în realitate, la noi.

  • Ando

    @Constantin: Ooo !Simson!In copilarie,l-am avut ca vecin-de strada- pe socrul lui Willy Donea (interpret de muzica usoara in mare voga atunci) care venea in vizita la socru-sau cu un Simson cu atas !
    Cine avea atunci Simson, era mare…

  • Freesys

    Audi 100LS este o bijuterie, pacat ca astfel de masini mor, asta si datorita indiferentei RETROMOBIL CLUB ROMAN.

  • Am spus o tampenie. Ambele masini – Saabul si ambulanta – sunt inca acolo in Crangasi. Nu’s de ce aveam impresia falsa ca disparusera … am sa schimb apa minerala pe care o beau de obicei.

  • hm

    E grav, grav, grav!
    Merge cu o dezminţire 🙂

  • Saab 900 Classic a fost o realizare extraordinară din punct de vedere tehnic, prin faptul că a pus o tehnologie avansată şi o calitate ridicată a construcţiei la dispoziţia plebei, în schimbul unui preţ cât de cât accesibil pentru populaţia medie.

    În epoca în care conflictul dintre reglementările cu privire la poluare, oscilaţiile preţului petrolului şi protecţionismul vamal american crea monştri cum erau Cadillac Cimarron sau Dodge St.Regis, a avea la îndemână o calitate ridicată a construcţiei şi mai ales a suspensiei, manevrabilitate şi motor turbo pe benzină era posibil numai dacă ai fi avut Saab 900. Sau dacă ai fi avut BMW Ursuleţ, dar acela nu avea turbo 🙂

    ~Nautilus

  • Audi 100GL din prima serie a fost in familie, iar mi-am luat permisul intr-un 900 vechi. Extraordinare masini. Audi 100 facea furori in Romania anilor 70… Inainte de 89, exista un 900 Turbo, in Bucuresti, extrem de bine ingrijit, cu numere 1-B-trei cifre.

    Renault 4CV exista in Romania, un exemplar roz in Bucuresti si unul in Cluj importat recent. Sunt mai multe Renault 4-uri, iar ACR-ul folosea un numar de camionete R4 in anii 60 si 70.

  • hm

    mai stiu un R4 intr-o curte prin zona Domenii, dar n-am putut sa-l pozez..

  • Anonymous

    Stitj cumva pe unde-s Peugeot-ul Skoditza, Si Volvo-ul?

  • Ando

    @Anonymous:1. In mod sigur Skodiţa nu mai este 2. Peugeot-ul negru era chiar lângă biserica Sf.Gheorghe Vechi(din Calea Moşilor, prin spatele magazinului Cocoru, se face o alee)3. Volvo-ul era parcat pe bd. Gheorghe Duca (Gara de Nord).
    Nu vreau să te dezamăgesc, însă după şase ani de zile au dispărut multe din aceste epave.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>