Iată-ne la un nou episod, pe care-l începem cu o jucărie pentru bărbaţi:
…pentru acei bărbaţi care vor să se joace, ca să zic aşa. E un MG – un MG B GT, pe care-l avem de la Constantin Gheorghe – cred că l-a pozat cu camera cea nouă 😉
BGT-ul a apărut în anii ’60 şi s-a fabricat – cu îmbunătăţirile inerente – pînă-nspre anii ’80. Ce să zic? O jucărie. Se pricep englezii la chestii de-astea.
… la fel de bine cum se pricep la chestii terne şi neinspirate – cum ar fi Roverul de mai jos:
… seria asta 200 este o adaptare a Hondei Ballade, făcută în anii ’80. Cînd nu le iese, nu le iese!
Facem şi azi încă un pas în afara ţării, cu ajutorul lui Adrian Crăciunescu, care ne trimite un camionel pastelat de la Chişinău:
Să-i zic aşa, e Buceagul sovietic – Zil-ul 131. A apărut devreme, în anii ’60, şi s-a fabricat… naiba ştie! – poate s-o mai fabrica şi acum. Oricum, la un moment dat, cabina i-a fost redesenată şi făcută mult mai pătrăţoasă; dintr-astea mai noi au venit şi pe aici, după Revoluţie, dar se vede treaba că n-au rezistat aşa cum am sperat noi.
Urmează o camionetă sovietică, un IJ:
IJ-ul îl avem de la Ando. „IJ“ e ditamai fabrica; face motociclete (aţi uitat de Ijurile cu ataş?), maşini şi – fireşte – kalaşnikoave. Trebuşoara asta se petrece la fabrica din oraşul Ijevsk, unde, în anii ’60, s-a asimilat şi producţia Moskviciului 408.
Ca să vedem şi originalul, iată şi un Moskvici. Este un 1500; indicativul sub care seria 2140 s-a exportat şi la noi. 1500-le vine din 412, şi 412-le vine din 408. Le-avem şi noi pozate, în serialul nostru – să le căutaţi la sfîrşit, în lista episoadelor. Fabrica unde s-a produs Moskvici s-a numit MZMA şi apoi AZLK – pentru industria sovietică erau la mare preţ acronimele…
După Război, ne-am apucat să vedem cum se fac autobuzele. După ce ne delectăm cu această frîntură „din presa vremii“ – mai precis, din 23 Iulie 1955, ne aducem aminte de autobuzele TV, din care azi nu mai trăieşte nici unul, probabil. La sfîrşitul anilor ’60 am căutat nişte autobuze străine bune, pe care să le fabricăm sub licenţă – şi am ales MAN-urile.
ROMAN-ul 111 a fost autobuzul cu care s-a identificat RATA de-a lungul anilor ’70 şi ’80. Un autobuz care ţinea destul de bine la tăvăleală şi care gonea repede – împins de puternicele motoare RABA – între oraşele ţării. Azi le mai vedem prin parcurile auto ale Armatei. Originalul – MAN 535 – are, parcă, un plus de eleganţă; iată unul păstrat bine şi folosit de Castel Film şi azi; cică ar fi făcut parte din flota auto „a lui Ceuşescu“:
Tot din MAN, desigur, s-au tras şi camioanele noastre. Eu zic că am ales bine camioanele pe care să le producem; păcat că le-am produs prost…
… problema noastră a fost – nu o dată – faptul că nu ştiam cînd să trecem mai departe. Încercînd – în anii ’80 – să construim autocare, n-am reuşit decît să facem nişte autobuze mai comode. Din încercările acelor ani, nu mai există – azi – nici un autocar Rocar; însă designul bocciu a fost păstrat şi asimilat 111-lui care s-a produs pînă prin anii ’90:
Mercedes-Benz, în tot acest timp, trecuse de mult la seria O303 – iată cît de elegant reuşea să fie urmaşul O302-ului – cel care la noi a venit prin filiera Irannational:
(apropo, proprietarul autocarului fotografiat aici tot de Ando a mai cumpărat un Irannational şi-l recondiţionează şi pe acela – bravo lui, de o sută de ori Bravo!)
Boemul a fotografiat un Ford a cărui faţă e tare ciudată şi nu se potriveşte neam cu celelalte Granade. Nu m-am prins de unde vine botul ăsta, dar – altimterea – maşina nu arată deloc rău!
Ţineţi minte cum, data trecută, încheieam cu pozele primite din vacanţa lui Adrian din Croaţia? La fel facem şi azi; şi vedem o sîrbească autentică:
Sîrbii n-au stat prea mult să aleagă; italienii erau la un pas-colea, aşa că au fabricat Fiaturi sub licenţă o groază de vreme; Zastava le zicea. Yugo Koral a fost o maşinuţă cu care, prin anii ’80, au încercat chiar şi oceanul cu degetul – au dat cîteva chiar prin Statele Unite. La noi n-au prea ajuns, dar nu cred că luăm asta chiar ca o mare pagubă.
Azi sîrbii s-au lăsat de Yugo şi fac Fiaturi-Fiaturi.
(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)
Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.
Uzinele Mao Tze Dun? Cat timp s-or fi numit asa si care erau? “Un puternic motor de 90 cp” 🙂 N-am mai vazut acest tip de autobuz in nicio fotografie de prin vreun oras. S-o fi si produs sau au scos “decat” asa un exemplar pe poarta fabricii sa-l vada lumea?
In poza aia de la mine, facuta la Chisinau, se vad in spate fluturand niste steaguri rosii de la un miting comunist in fata “palatului republicii”. Camioanele “Carpati” erau mai simpatice decat astea care circula din plin dincolo de Prut.
Mao Ţe Dun erau, cică, uzinele Vulcan. Cred că uzina Autobuzul încă nu producea la data lansării puternicului otobel din poză. Există poze cu el circulînd şi pe forumurile de transport se spune că a făcut destule curse, dar nu ştiu cîte exemplare s-au bricolat; dacă e să mă iau după un alt articol, 100 de autobuze s-au produs sigur:
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=14126.
Şi mie mi-e mai drag Carpaţiul nostru.
In UK doar BMW a construit si construieste masini.
In 1957,uzina “Tudor Vladimirescu” a preluat productia de autobuze de la uzina “Mao Tze-Dun”(fosta Vulcan).
Apropo de Yugo. Cred că toate alea pe care le-au exportat în SUA
au fost folosite în comedia asta cu Danny de Vito
(Drowning Mona)
http://www.youtube.com/watch?v=lutLBwYTlDw
şi eu cred la fel 😉
Botul de la Granada rosie cred ca provine de la un FIAT.
nu-i o presupunere rea. De ce nu m-o fi gandit si eu?
Am gasit un tip care cauta aceleasi comori prin Bucuresti, postez si link sper ca nu se supara nimeni http://www.4tuning.ro/old-school-cars/comori-ascunse-ale-bucurestiului-masini-imortalizate-de-ciprian-frunzeanu-20515.html?utm_source=Newsletter__Newsletter_4Tuning.ro&utm_medium=&utm_campaign=newsletter_100959
Rectific http://usedmetal.tumblr.com/
dimpotriva, chiar multumim pentru link!
Foarte misto poze!!
Pacat ca lumea e mica… si ca nu prea mai avem ce poza, ce gasi prin curti si prin parcari…
@Freesys: multumim ! In sfarsit, vad si eu Volvo ala “Mad Max”…de cate ori am trecut pe acolo, era sub prelata 🙁
Salut, imi poti spune unde ai fotografiat Moskvich-ul rosu?(AZLK 2140)
Merci anticipat
Rahova… undeva intre str. Fat Frumos si Ileana Cosanzeana….
mai mult, regret, nu imi aduc aminte! !!
inca unul:
Moskvitch 1500 albastru se afla in Crangasi – pe partea de vizavi de piata!
Cum cobori din tramvaiul 41 sau iesi de la metrou, traversezi parculetul si
printre blocurile de pe Calea Crangasi, se face o alee care duce la un Romtelecom
Masina e parcata pe dreapta.
Salut stiti o locatie de un Moskvici abandonat, va multumesc!
La aproape 10 de la acest episod am regasit masina pe pagina de facebook a Primariei Sector 6 acum e pe la Biroul de Ridicari auto de pe Str Preciziei si urmeaza din pacate sa ajunga la Remat.
https://www.imagebam.com/view/MENZG01
Săraca!
Nişte incompetenţi! 🙁 Dacă nu apare proprietarul într-un termen rezonabil, astfel de exemplare rare trebuie mai întâi scoase la vânzare. Sigur se vor găsi amatori. REMAT-ul să fie ultima soluţie!